24.11.oli se päivä, kun lentolaite ja mies oli 68 päivän jälkeen lento-onnettomuudesta lentokunnossa, vaikka selän kuntoutuminen on vielä kovasti kesken. Ensimmäisellä onnettomuuden jälkeisellä lennolla ”apina pudotetaan selästä”. Siis se epävarmuus joka on hiipinyt mieleen onnettomuuden jälkeen. Todellisuudessa tuo ”apina” oli itselläni hyvin pieni, sillä luotto lentolaitteen lentokykyyn ei ole mitenkään horjunut, mutta tämä lento palautti taas minut lentävien kirjoihin:)
Kuvissa tämän pilvisen päivän kuvia Koivistolta ja syyskuun lennolta lapista. Siellä vietiin päätökseen Viestilento Hangosta nuorgamiin, josta puuttui osuus Sodankylästä Nuorgamiin. Tuolta linkistä https://viestilento-sil-100v.fi/ lisää kuvia ja tarinaa.
Kuvaa klikkaamalla se näkyy suurempana.
Koulut Koiviston maisemassa.
Koiviston vanha ja uusi hirrestä rakennettu koulu. Vielä hetken toiminnassa oleva konttikoulu vasemmalla.
.
Taustalla ”napanuora” Äänekoskeen.
Hirvaskankaalle rakennetaan Meconetin teollisuushallia.
Hirvaanmäen taloja vasemmalla ja Hirvasen koulu.
Spektrin edessä kaadettiin puskikkoa, joten siihenkin aletaan rakentaa uutta hallia.
Sodankylän lentokenttä syyskuussa. Kahden vuorokauden jälkeen olimme Nuorgamissa.
Sodankylää
Sodankylä lentokentän suuntaan kuvattuna.
Suunta kohden pohjoista, jokivartta seuraillen. Alla Sattanen.
Poroaitaa.
Kitisen voimalaitoksia.
Suo komeissa muodoissa ja väreissä.
Vajunen.
Tullaan Tapsa-tapiirin kanssa Vuotson sodan aikaiselle lentokentälle.
Jari laskeutuu.
Vuotsosta Saariselälle oli Tiina ja Tapsa molemmat kyydissäni.
Laanila, kuuluisat monotanssit tanssitaan tuossa vasemmalla olevassa hotelilla.
Laskeuduttiin Kaunispäälle, josta matka jatkui aamulla sadetta karkuun lentäen.
Tässä ollaan jo Kaamasen sodan aikaisella lentokentällä. Viestin toivat Jari ja Tommi Saariseltä Inarin kautta tänne.
Kaamasen kenttä.
Kaamasesta ilmaan Jarin kanssa. Maisema kohti Utsjokea Kaldoaivin erämaassa. Edessä odottaa selkeä taivas:)
Kevon kanjoneita.
Saavutaan Utsjoelle ja laskeudutaan oikealla olevan Ailigastunturin päälle. Lennolle Nuorgamiin startataan kuitenkin kuvan vasemmassa laidassa olevalta koulun kentältä.
Uutta hotellia rakennetaan joen penkalle, Nuorgamin tien viereen.
Ailigaksen huipulla lennon jälkeen ja päivä paistaa:)
Utsjoella ”pitsailun” jäkeen jatkettiin matkaa Nuorgamia kohti.
.
Tenojoki vasemmalla ja Kaldoaivin karua erämaata.
Tähän Nuorgamin kaupan viereiselle heinäpellolle laskeuduimme. Jarikin starttaa pienelle lennolle, kun ajoi autoa viimeisen osuuden
Kotilaisen Tommi tuo viimeistä osuutta Nuorgamiin, kuten oli aloittavallakin.
Tässä olen suomen ja EU:n pohjoisimman rajapyykin ja itäisen rajan kohdalla.
Eine
Elämä on elämistä varten.Miksi pysähtyä yhteen epäonneen.Sinessä taivaan liitää….
Urpo Upi Minkkinen
Kiitos kommentista, ehkäpä olet oikeassa:)
Juhani Laajala
Hei! Ihan älyttömän hienoja kuvia! Saisimmeko mahdollisesti käyttää yhtä kuvaasi Koiviston koulusta kotisivuillamme? Olimme koulun rakennushankkeessa mukana ja lisäämme sen referenssiluetteloomme nettisivuille. Samalla voisimme liittää siitä kuvan jutun yhteyteen.
Urpo Upi Minkkinen
Kiitos kommentista. Kyllä voitte käyttää, ja voin lähettää tarkemman kuvan sähköpostilla, jos noiden tarkuus ei riitä laajempaan kuvaan.
Juhani Laajala
Kiitos! Olemme tarvittaessa yhteydessä, mutta en tosin löytänyt täältä sivuilta sähköpostianne.