Viskistä se kaikki alkoi. Ei siis varsinaisesta alkoholipitoisesta juomasta, gaelin kielellä elämän vedestä, vaan se suomenkielisestä sanasta. Viski, sana joka aiheutti myrskyn vesilasissa ja vilkkaan keskustelun sosiaalisessa ja tavanomaisessa (keltaisessa) mediassa. Mistä siis on kyse?
Valveutuneet lukijat ovatkin jo tietoisia, että aluehallintovirasto (avi) älähti Olut & viskiexposta kirjoittaneiden blogistien julkaisuista ja tästä lähti liikkeelle varsinainen viskikapina, tai trendikkäämmin sanottuna viskigate. Älähdys johtui heidän käyttäessään omissa blogeissaan kyseisen tapahtuman logoa. Blogisteilla oli Helsingin sanomien mukaan Valviran antama lupa kirjoittaa tapahtuman viskeistä. Kuitenkin tulkinnallisista syistä avi puuttui peliin ja blogistit päätyivät poistamaan julkaisuistaan Olut & viskiexpon logot.
Tämä reagointi ja suuren yleisön tulkinta aiheuttivat hurjan vyöryn viskiaiheisia kuvia ja sanan viski viljelyn sosiaalisessa mediassa. Tilannetta eskaloi vielä suuren yleisön otaksuma, että älähdys johtui sanan viski käytöstä. Jos yksityishenkilöiden sananvapautta rajoitetaan ja jonkin sanan käyttö kielletään, se asettuu sanavapautta vastaan. Sananvapaus on teema, jota tällä sosiaalisen median aikakaudella on jouduttu jatkuvasti pohtimaan ja joudutaan vielä jatkossakin. Tämä teema yhdistettynä alati kytevään alkoholipoliittiseen keskusteluun oli varma yhdistelmä, jolla saatiin monet tyrmistymään ja purkamaan tuntojaan mikä on oikein ja mikä väärin ja missä menee holhouksen rajat.
Itse olen viskin ystävä ja minäkin hätkähdin uutisointia ja siitä syntynyttä kohua. Koska viski-sanan käytöstä ei sitten kuitenkaan ollut kyse, jäin miettimään mitä tällainen kohu kertoo meistä? Meillä tarkoitan suomalaisia sosiaalisen mediankäyttäjiä ja muita jotka tähän ilmiöön törmäsivät. Onko tällaisessa poliittisessa tilanteessa kun muualla riehuu sota ja ebola, viski todella ykköspuheenaihe ja miksi? Miksi juuri nyt pohditaan viskin demonisointia ja alkoholilainsäädäntöä?
Käsitykseni on aiheen ajankohtaisuus ja osuminen niin lähelle meitä suomalaisia. Juuri viime viikkoina tunteita ovat kuumentaneet Koff-hevosten ja muun ”alkoholimainonnan” kuten jättitölkin poistaminen katukuvasta vuodenvaihteen jälkeen. Kyllähän se ärsyttää kun useimpien mielestä harmiton mainonta joudutaan poistamaan, kun pelätään sen vaikuttavan nuorisoomme turmelevalla tavalla. Olen itse tässä asiassa suuren yleisön kanssa samaa mieltä. Ei se holhous aina toimi, ei tuollainen mainonta välttämättä ketään saa nauttimaan alkoholituotteita. Tällainen teema kun on esillä jo muutoinkin otollisella maaperällä, ei ole ihme, että siihen reagoidaan.
Tällainen suhtautuminen on omiaan ilmentämään yleistä mielipidettä nykyisestä alkoholipolitiikasta, jonka koetaan olevan aivan liian tiukkaa. Ja tietenkin asenteista, joita teema sisältää. Varsinkin kun toisaalta uutisoidaan viski- ja olutharrastamisesta positiivisessa valossa ja silti alkoholi nähdään suomalaisen yhteiskunnan rappeuttava aineena. Peikkona, joka on meidän harteillamme. Kaiketi alkoholi on vieläkin meidän yhteiskuntamme vihollinen, ainakin asennetasolla. Vaikkei raittiusliikettä enää olekaan sen vanhoillisimmassa muodossa, vaikutukset ovat yhä havaittavissa.
Toisaalta yleisessä keskustelussa piilee myös avain tähän teemaan. Mikäli diskurssi saadaan muutettua leimaamisesta ja negaatioista toisaalle, on meillä mahdollisuus rakentaa asiallista keskustelua alkoholista. Ehkäpä jopa niin asiallista, ettei se aina luiskahda tunnepitoiseksi kinasteluksi siitä, mitkä ovat alkoholin haitat yksilö- ja yleisellä tasolla. Toivottavasti siihen vielä joskus päästään. Milloin? Se on kiinni meistä itsestämme.
Kaikesta huolimatta olen iloinen, että viski oli viime viikonlopun kuuma aihe. Onhan viski sen arvoinen. Kehotankin kaikkia nyt nauttimaan lasillisen visk… Hetkinen! Sitä en tee. Alkoholi ja sen nauttiminen tai nauttimatta jättäminen on jokaisen oma asia lain määrittämissä rajoissa. Diskurssin muuttumista odotellessa, itse ainakin jatkan asialinjan liputtamisen puolella.
Jätin tekstistä pois linkit eri uutissivustoille tilanteen jatkuvan muutoksen vuoksi. Parhaan kuvan saa kun käy itse katsomassa useampaa sivustoa ja luo kantansa niiden perusteella käyttäen hyväkseen medialukutaitoa.