Ullis R. Urgent

Ostoksilla onnelassa. Muistoja matkan varrelta.

Kiertelen kaiken kesää pääkaupunkiseudulla esittelemässä nähtävyyksiä matkailijoille ja keräsin tähän juttuun muutamia esimerkkejä matkamuistotarjonnastamme.

Kiinalaisturisti ”Chuck” Temppeliaukion kirkolla tykkää Suomesta. Kiinalaisvieraiden kysynnälle on syntynyt Helsinkiin oma kiinalaisyrittäjien tarjonta.

Helsingissä turistit yleensä pakataan aamulla satamissa busseihin ja sitten heitä töytyytellään ruuhkissa ympäri kaupunkia ja päästetään ulos noin kolme kertaa kolmen tunnin aikana: Senaatintorilla, Temppeliaukion kirkolla ja Sibeliusmonumentilla. Ostoksiin jää aikaa näiden kohteiden liepeillä – puoli miljoonaa turistia kiertää tämän peruskierroksen kesän aikana. Helsingin Senaatintorilla jopa 12000 turistia päivittäin tuijottelee monumentaalirakennuksia ja kuvaa itseään pohjoisen pääkaupunkimme kulisseissa.
Luottokortti ja rahat kuitenkin polttavat matkailijan laukussa. Hän tarvitsee dokumentteja matkastaan, jotta kotona olisi jotain, joka muistuttaa lomasta kun arki taas alkaa.  Millaista tavaraa on tarjolla?

Yrittäjä Jutta Kuure tarjoaa käsitöitä Unioninkadulla. Hän kuvaa itse mielenkiintoisia kohteita ja valmistaa niistä painokuvia huonekalukankaalle.

Taigacolors on Jutta Kuuren yritys Senaatintorin vieressä Unioninkadulla. Se myy hauskoja ja käytännöllisiä tuotteita, taiteilijana on myös Juuso-karhu. www.taigacolors.fi

Keramiikkataiteilija Atta Uotila esittelee Suomen pupu-joukkuetta, joka on naapurikauppiaan Marjatta Lahtisen Rusakko-firman tuotantoa. www.tradshop.fi

 

Soisimme tietenkin, että kaikki matkamuistot olisivat suomalaista alkuperää, mutta näin ei tietenkään ole. Kauppatorin sateessa ja viimassa eri maista tulleet kauppiaat kauppaavat monenlaista tavaraa.

Magneetit, pehmohuskyt ja mukit houkuttavat monia vieraita.

Pormestari Jan Vapaavuori ja apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki paheksuivat Helsingin Sanomissa nykyistä rihkamameininkiä ( HS 8.7. http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005286404.html ). Entinen USA:n suurlähettiläs Bruce Oreck sanoi Kauppatorin muistuttavan enemmän Bangladeshilaista toria, kuin kulttuurista ja designista kuuluisaa Helsinkiä. No – minulla oli vieraita Bangladeshista ja he ostivat torilta Helsinki-lautasia – made in jossain muualla kuin Suomessa.

Kauppatorilta saa myös siililapasia suoraan puikoista suomalaisrouvalta.

Kaupungin komeinta somistusta edustavat Lapuan Kankureiden istutukset Katariinankadulla. Kauppatorin ja Senaatintorin välisissä Torikortteleissa ovat Helsingin design-kauppiaat ja matkamuistomyyjät tehneet parastaan.

Vastustan pontevasti kaikenlaista vesikauppaa. Helsingin vesi on maailman parasta -kaikki kaupungin vesipostit auki heti ja tuontiveden myynti muovipulloissa turisteille on lopetettava. Tekisi mieli vielä käyttää huutomerkkiäkin.

Kaikissa maailman turistikohteissa kaupataan vettä, mutta meillä Suomessa se on täysin tarpeetonta. Helsingissä on vanhoja vesiposteja  – hanat auki heti ja sitten ensi kesäksi vesipostit voidaan designata ja ne tulevat toimimaan erinomaisena matkailumainoksena. Sinne vaan ohjataan kulkijat selfiekeppien kanssa kuvaamaan ja viesti puhtaasta Suomesta menee ainakinm puoleen miljoonaan talouteen maailmalla. Ja lisäksi ympäristö säästyy ja kioskinpitäjät alkavat myydä järkeviä matkamuistoja asiakkaille, koska tarvitsevat muutakin myytävää kuin tuontivettä. Helsingin vessoista kirjoitan myöhemmin toisen jutun, eivätkä sen jutun kuvat ole kivoja.

Artekin uusia kukkaruukkuja. Voi kiitos! Näitä nyt heti jokaiseen kotiin. Ajatelkaa, että elävät olennot, huonekasvit – tungetaan kodeissa kaiken maailman purkkeihin ja niiden odotetaan niissä vielä viihtyvän. Kukkaruukku ja kasvi ovat jatkuvasti esillä, estetiikalla on väliä.

Artek on ykkönen, jossa tyylikkyyden edessä henkeään haukkovat vaativimmatkin asiakkaat.  Kaikkien designereiden isä, suuri suunnittelijamme Alvar Aalto perusti Artekin 1935 yhdessä Nils-Gustav Hahlin ja Maire Gullichsenin kanssa. http://www.artek.fi/fi/ . Onhan se elitistinen, mutta kukkaruukkuja saa jo kohtuulliseen hintaan. Ja Artek kunnioittaa myös perinteistä designia, kuksia:

Kuksia Artekin tarjonnassa yhdessä Aallon designin kanssa.

 

Muumiaiheisia tavaroita myydään Forumissa. Nyt sieltä saa Muumi-kirjojakin suomeksi ja englanniksi – mutta ei ruotsinkielellä.

 

Tässä vasta loistava matkamuisto! Ihana keksintö, mutta ei taida mahtua lentoliikenteen painorajoihin. Ostakaa siis kaikki suomalaiset. https://www.fitrocks.fi/

Tässä sinivalkoisen ”Suomi100 vuotta” -neidon rantavarustukset.

Tuohiset iltalaukut. Kaipaan tuuohivirsuja, tuohitossuja, tuohiläpsyjä.

Pop-up-kauppoja ilmestyy aina ennen matkailusesonkia ja Aleksanterinkadulla on entisessä Musiikki Fazerin kaupassa mukava kauppa. Yllä oleva kahvakivi, korituoli ja tuohilaukut ovat siellä myynnissä, samoin paljon muuta kivaa.

Salakauppa myy pienessä kioskissa Kiasman kulmalla huovasta valmistettuja virsuja..

Salakauppa on Aamu Songin ja Johan Olinin pieni kioski Kiasman kulmalla. Heidän ideansa on kierrättää vanhaa traditiota ja laatua luomalla uusia käyttötarkoituksia. Ostin Salakaupasta neljä vuotta sitten punaiset jatsarit ja ne ovat elämäni parhaimmat kengät. Säästän rahaa noihin huopavirsuihin.  http://www.salakauppa.fi/

Porontalja on kestävä matkamuisto. Mutta mitä minä sillä teen?

 

Nämä black-metal-rock nallet on tehnyt Marjatta Lahtinen. www.tradshop.fi   Tuska-festareille tuli faneja Australiasta ja Uudesa Seelannista saakka.

Ihmiset ovat ihastuneita Alvarin Savoy-vaaseihin – eikä ihme. Iittalan päämyymälä on Pohjois Esplanadilla.


Porvoossa vanha kaupunki on täynnä myytävää. Markkinat ovat ajan tasalla, presidentti Mauno Koiviston pysti oli myynnissä ja teki hyvin kauppansa. Risto Rytit oli jo myyty loppuun, mutta Mannerheimia on vielä joka lähtöön.

Taiteilija Reeta Kauhanen on tehnyt tuhansia Hymytyttö ja -poikapatsaita. Nyt hän valaa kipsistä presidenttejä ja muita kuuluisuuksia, itse hän sanoo muistuttavansa eniten Dantea (kuvassa).

 

Kirjailija markkinointipuuhissa Porvoossa: Henri Aleneff myy kirjaansa ”Samuel Tuurna ja piilopirttien aika”.

Helsingin tunnetuin nähtävyys on nykyään Temppeliaukion kirkko, joka alkoi vuoden alusta periä pääsymaksua. https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/temppeliaukion-kirkossa-kayminen-alkaa-maksaa-helsinkilaisellek-1

Aineettomia ostoksia turisti voi tehdä kirkossa: lähettää näkymättömän selfien ylös ja sytyttää kynttilän.

Ja sitten on niitä, jotka tulevat asian kanssa: Taigacolors on tehnyt muiston myös viljelijävierailusta. Viljelijät eivät tulleet huvikseen sillä kertaa:

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*