Eurooppaa reissaten uutta etsien

Vihdoin poissa Italiasta!

Olosuhteet ovat kyllä vaihdelleet tässä parin päivän aikana toden teolla, ja koville on jouduttu niiden takia. Ensin kun lähdettiin Bolognasta kohti Veronaa oli päivä kuumimmillaan 40 astetta auringossa, vaikka olikin loistavaa mennä tasaista maastoa, niin ei se helpolta tuntunut missään vaiheessa. Saimme kuitenkin päivän aikana rullattua yli 150 kilometriä ja illalla nukkumaan mennessä keho tuntui yllättävän hyvältä, ilman ylimääräisiä kipuja oli kiva käydä nukkumaan ja antaa elimistölle rauha valmistautua seuraavaan päivään.

16.4.

Verona sijaitsee aivan alppien juurella ja niinpä, kun aamulla heräsimme uuteen päivään tiesimme, että tuleva päivä voi olla rankka. Asetimme tavoitteeksi Bolzanon, mutta mikäli matkalla on paljon nousua, voimme jäädä jo Trentoon. Matka lähtikin rullaamaan jouheasti ja päivälle kertyi pysytysuoraa nousua vain vähän yli 200 metriä, joten olimme jo syömässä lounasta Trentossa ja pääsimme siitä mukavasti jatkamaan kohti Bolzanoa. Trentosta Bolzanoon pääsimme pyöräilemään koko matkan joen viereen rakennetun tulvavallin päällä, johon oli tehty pelkästään pyöräilijöille tarkoitettu pikitie. Fillarit rullasivat jouheasti pientä vastatuulta lukuunottamatta ja Bolzanoon saavuimmekin jo hyvissä ajoin. Lopullisen nousun määrä jäi todella vähäiseksi, joten tiesimme, että seuraava päivä tulee olemaan tuskainen.

17.4.

Tänään taas Nousimme koko päivän metri toisen jälkeen, 1400m korkeuteen. Se tuntui jopa yllättävän mukavalta tai sitten on vain jo liian tottunut pelkästään polkemaan, kun ei täällä oikein muuta tekemistä ole. Viimeiset 30km tulikin sitten kunnon rankkasade, samalla tultiin alamäkeen, joten kylmyys meni kyllä vaatteista läpi heittämällä.

Kaikista hienoin fiilis oli kuitenkin, kun pääsi järkyttävän nousun jälkeen laskemaan 30km alamäkeen täysiä ja nauttimaan alppien maisemista samalla. Pyöränmittari näyttikin, että parhaillaan mentiin lähes 70 kilometrin tuntinopeudella. Sitä ei voi muuten kokea kuin itse käymällä.

Tässä alkaa kyllä oppimaan todella hyvin mitä asioita pitää tehdä, ja mitä pitää jättää tekemättä päivän aikana. Ensimmäiset päivät vähän menivätkin niitä asioita harjoitellessa. Nyt alkaa vain paikat olla monella siinä kunnossa, että ne alkavat välillä jo haitata suorittamista. Huoltotoimissa olemme huomanneet, että nestettä täytyy olla koko ajan saatavilla ja Biomedin REMIKSI on toiminut hyvin veteen sekoitettuna antamaan illalla takaisin päivän aikana menetetyt ravinteet.

Kuitenkin kaikki halutaan Amsterdamiin päästä ensiviikon torstaiksi perille, ja siihen tähtäämmekin tästä eteenpäin täysillä ja tehdään joka päivä polkemista entistä enemmän. Nyt olemme melkein matkan puolivälissä täällä Innsbruckissa. Tästä alkaa pikkuhiljaa tasaisemmat osuudet, joten täytyy nauttia niistä jatkossa.