Tarmo Ketola

Auto

Teininä väännettiin autoilusta viisaasti argumentoiden. Väiteltiin siitä, onko takaa raapiva bemmi parempi sladittamiseen kuin etuvetoinen audi, kuinka volvot on hyviä vain traktoreina, ja kuinka saabismi on sairaus. Nyt koko autokeskustelun sotkee hiilidioksidi ja sähköautot. Nämä aiheet menevät miehillä syvästi tunteisiin ja estävät asiallisen autokeskustelun nelipyöräluisuista tai Toyotan ja Audin maastureiden eroista lerpattavan miehuuden jatkeena.

 

Sosiaalisessa mediassa käytyjen autokeskusteluiden perusteella autolle tärkeimpiä ominaisuuksia on kyky kuljettaa neljä lasta ja kaksi koiraa ja vetää raskasta peräkärryä, lumihangessa, 40 asteen pakkasessa,  ja vain ja ainoastaan ylämäkeen. Kohteeseen, sähköttömään mökkiin, on matkaa vähintään 400 kilometriä, ja yhtä tärkeää on, että matka taitetaan aina yhdellä istumalla.

 

Näihin syihin vedoten moni on sitä mieltä, että yhdellä latauksella 400 km etenevä sähköauto on turhake. Oikeassa elämässä matkakohteessa on melkein aina sähköt, ylivoimaisesti suurin osa ajomatkoista on alle 40 km, tiet ovat lumettomia ja kenenkään keski-ikäisen miehen huomiokyky, peräpukamat, virtsarakko ja selkä ei edes kestä yhtämittaista 400 km ajoa ilman taukoja – mukana mököttävä perhe lisää taukoja entisestään.

 

Päällimmäisenä tämänhetkisestä autokeskustelusta tulee mieleen, että autoa ja autoilua ei voi näemmä edelleenkään ymmärtää järjellä. Tunteiden vuoristorata sähkö- ja polttomoottoriautoista on hyvin pitkälle kuin teinien autokeskustelu, mutta puheiden sijaan tuhatlappuset vaihtavat oikeasti omistajaa – tunteella.

 

Oikeasti sähköauto voittaa polttomoottorin päästöissä mutta ei vielä ostohinnassa. Kokonaiskustannuksissa ollaankin jo hyvin tasoissa. Käyttövoimasta vääntämisen sijaan tarvitaan isoa keskustelua siitä, miksi autoilla edes ajetaan. Tällä hetkellä ja tulevaisuudessa toimivin keino roimiin päästövähennyksiin on jättää auto kotiin, pyöräillä kauppareissut ja kulkea työmatkat julkisilla kulkuneuvoilla ja kimppakyyteilemällä tai pitämällä etätyöpäiviä. Vanha polttomoottoriautokin kelpaa oikein hyvin seisomaan päivät bussipysäkin takana. Autoista kinaaminen käy turhaksi ja tuhatlappusia säästyy.

 

Kommentit

  • mobilisti

    Harvinainen Chevy II 60-luvulta?!:)

  • Tarmo Ketola

    jos en väärin muista niin Chevy 2 nova, vm 62. olisko ollut rivikutonen kone. Chicagossa alunperin ollut taksina.

  • Timppa.

    Jos sähköautoa pitää jotenkin hyvänä ratkaisuna kannattaa huomioida koko homma eikä tuijottaa pelkästään pakoputkeen. Tässä yksi esimerkki linkissä jota kannattaa miettiä. Jos tuo Volvo sattuisi toimimaankin niin mikä ihmeen hyöty tuosta sähköstä olisi noilla päästöillä ,tehoilla ja kulutuksella.
    https://www.nettiauto.com/volvo/v60/10879867

  • Olli

    KUva lienee Ketveleen kannaksen patsaan tienoilta.Auton malli ja rekkari toivat muistoja mieleen. Timo oli aikanaan työtoverini. pidin kovin hänen neuvottelevasta asenteesta kun puitiin kireitä budjetteja. Aina kylällä tavatessamme riitti juttua. Autostaki muistan hämärästi puhelleemme, koska meillä oli 1965 mallinen Chevelle Malibu ilmeisesti samanlaisella kuutosen suoralla.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*