Randevuu

Paholaiset vetivät tehtaalta sähköt

Vuoden 1962 kesä alkoi Äänekosken seudun nuorille ja tanssijoille hienosti, Hirvaskankaalla avattiin uusi tanssipaikka, se sijaitsi nykyisen ABC:n risteyksessä, hiekkakuoppien takaisella mäellä.

Uusi lava ja soittamassa Keski-Suomen tunnetuin rautalankaorkesteri, The Four Devils, twist – ilta saattoi alkaa. Ajan tavan mukaan tango oli vielä hallitsevampi ja siksi sama bändi soitti ensin kaksi tuntia rautalankaa, vaihtoi sitten vaatteet ja toi haitaristin lavalle – tangon taikaa alkoi, poski poskea vasten.

Uusi lava, uudet järjestäjät ja uusi musiikki, tuloksena erikoinen ongelma: rautalankabändi tarvitsi sähköä ja sitä ei lavalla oltu huomattu vetää, tango ei sähköä tarvinnut.

Joku onneksi muisti läheisen Tervatehtaan parin kilometrin päässä. Sopu löytyi nopeasti tehtaan kanssa ja jatkojohtoa vedettiin pitkin metsiä. Uusi sähköinen musiikki sai uuden ajan nuoret lankkulattialle ja tangoihmiset pihalle limsapulloille, ehkä metsään muillekin pulloille. Pieni viivästyminen ei kesäisessä lauantai-illan huumassa haitannut.

Hirvaskankaan avajaisiin oli tilattu paras orkesteri, The Four Devils Suolahdesta. Taitava ryhmä, joka soitti musiikkia laidasta laitaan vaikka rautalankabändinä tunnettiinkin. Emma ja Besame mucho soitettiin niin rautalankana kuin loppuillan tango- ja humppatunneilla.

The Four Devils

Riitta Kinnunen + Pekka Paakkarinen

 

The Four Devils voitti Keski-Suomen yhtyemestaruuden vuonna 1963, The Steeples Jyväskylästä koki armottoman tappion, jota muistetaan vielä tänäkin päivänä. Tämä suolahtelainen paholaisbändi oli 15-vuotiaan bändiurasta haaveilevan Sepon ihailun kohde.

Bändissä soittivat Aarne Ilves rumpuja, Raimo Kupari ja Pekka Paakkarinen kitaroita, Heimo Helin bassoa ja laulusolistina oli Riitta Kinnunen.

Yhtyeen manageri ja laulujen sovitukset olivat äänekoskelaisen Jukka Vainikaisen käsialaa. Vainikainen itse tunnnettiin myös taitavana jazz-kitaristina.

Seuraavaksi kesäksi The Four Devils tilattiin pitkälle kiertueelle Tivoli Sariolan musiikilliseksi vetonaulaksi. Se oli rautalankabändien kulta-aikaa.

Pojat soittivat jopa tivolirekkojen lavalla toivottaen yleisön tervetulleeksi.

Tivolissa he tapasivat englantilaisen, lasinsirujen päällä tanssivan muusikon Conrad Isidoron ja siltä istumalta hänet pyydettiin laulajaksi sekä rumpaliksi Devilseihin.

Isidoro oli kotoisin Dominikaanisesta tasavallasta ja, tämä tummaihoinen (silloin vielä ihme) taiturimies sopi hyvin laulajaksi yhdessä Riitta Kinnusen kanssa.

Aarne oli opiskelemassa Vaasassa, ja talvella keikkailtiin enimmäkseen Pohjanmaalla. Keikkoja oli siihen aikaan runsaasti, nuoret miehet jaksoivat viedä Suomea rockin uuteen aikaan.

Muistissa on hyvin myös keikka Äänekoskella työväentalolla, jossa bändi oli  Suomessa suuren suosion saavuttaneen englantilaisen The Renegades-yhtyeen lämmittelybändinä vuonna1964.

The Four Devils -yhtyeen ura kesti vuodesta 1962 aina 1968 asti, kunnes armeija vei pojat valtion hommiin. Devils-yhtyeestä jäi Raimo Kupari ainoana ammattimuusikoksi, hän tekee edelleen kitaroita sekä itselleen ja myös muille hienoiksi työvälineiksi. Raimon upeasti soivat kitarat tunnetaan nimellä ”CURAMI Guitars”.

 

Raimo Kupari

 

Nämä Kuparin lukuisat kitarat olisivat oiva paikka vaikka laittaa näytteille Painotalolle.

Tässä on taas yksi vaikuttava osoitus Äänekosken ja Suolahden seudun väen käsityön taidoista.

Kommentit (4 kpl)

  • Pirjo Luukkainen

    Mielenkiintoisia muistoja :) Kiitos paljon :)
    Pirjo Luukkainen

  • keijo.venho

    Kiitos Seppo! Mielenkiintoisia juttuja kirjoitat, jatka samaan malliin.

  • Tepa

    Myöhästyneet 70-vuotisonnittelut tytöltä, jonka kodissa asuit muusikkourasi alkutaipaleella. Olin fanisi jo silloin ja olen vieläkin.

  • Markku Kautto

    Asuin Hirvaskankaan lähellä Koivistolla 15 vuotta 1962-77. Meiltä ei juuri Hirven lavalla käyty. Four Devils ei tuttu, mutta kuka onkaan Riitta Kinnunen?

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*