En voi uskoa, että tänään meidän lähtöön on enää tasan neljä päivää. Siis N-E-L-J-Ä päivää!
Viime hetken kiihtyvä jännitys on johtanut ainakin omalta osaltani siihen, että olen viime päivinä toistamiseen selannut meidän reissulle suunniteltuja reittejä. Ja todettakoon, että jokaisella kerralla mahanpohjaa kouraisee se tosiasia, että edessä monta pitkää ja tiukkaa päivää.
Team Rynkeby Jyväskylä –joukkueen matka kestää kaikkiaan 11 päivää ja kilometrejä kertyy tuona aikana yhteensä noin 1500.
Meidän 41-henkisestä joukkueesta (33 polkijaa ja 8 huoltohenkilöä) valittiin jo viime syksynä viiden hengen navigointitiimi. Tämän ryhmän tärkeimpänä tehtävänä on ollut suunnitella reittimme Jyväskylästä Pariisiin. Navigointitiimiä vetää joukkueemme kuopus Siiri Peltola, jonka esittelinkin teille alkukeväästä.
Siiri kertoo, että navitiivimi sai Rynkebyn organisaatiolta listan hotelleista, joissa joukkueemme yöpyy matkan aikana Euroopassa. Pyöräilyreitit on käytännössä suunniteltu hotellilta hotellille. Lopulliset reittivalinnat Euroopan halki on päätetty jo hyvissä ajoin, sillä mm. Saksan viranomaiset vaativat meiltä tarkat reittiaikataulut jo tammikuussa.
Siirin mukaan kartat ja satelliittikuvat ovat olleet reitin suunnittelussa olennaisimmat työkalut. Satelliittikuvien perusteella vältetään hiekkateitä ja päätetään huoltopaikat. Myös isot kaupungit on pyritty välttämään, sillä niissä pyöräilijät kulkevat vilkkaan liikenteen seassa ja joutuvat yhtenään pysähtymään liikennevaloihin. Päivämatkojen pitäminen kohtuullisina on tärkeää, sillä päivien venyessä pyöräilijöiden palautumisaika jää vähäiseksi ja kokonaisrasitus kasvaa entisestään.
Reissun päällä Siirin johtamalla navigointiimillä on käytössä polkupyöränavigaattorit, joiden avulla pysymme oikealla tiellä. Paperikarttoja tällaisella matkalla ei käytetä, koska niiden esiin kaivaminen pyörän selässä on hankalaa eikä jokaista epäselvää kohtaa varten voida pysähtyä. Kiitos kehittyneen teknologian tämäkin asia on ratkaistu!
Tänä vuonna matkan suunnittelua helpotti se, että on pystytty hyödyntämään viime vuoden reittejä ja niistä on otettu myös opiksi: turhilta U-käännöksiltä vältyttäneen tällä kertaa! :)
Pyörämatkamme päiväkohtaiset pituudet ovat 75-204 kilometriä, mutta suurin osa päivistä on yli 160 kilometriä. Siirin mukaan korkeuseroja on eniten tiedossa matkan puolivälin jälkeen Belgiassa ja Ranskassa, jossa maasto muuttuu selvästi mäkisemmäksi. Se etu meillä keskisuomalaisilla on, että olemme päässeet treenaamaan mäkiä kotiseudullamme jo pitkin kevättä, sillä Keski-Suomihan tunnetaan pyöräilyporukoissa sen mäkisestä maastosta.
Suomesta Jyväskylän joukkueen lisäksi Pariisiin pyöräilee viisi joukkuetta (Tampere, Turku, Espoo, Helsinki ja Oulu). Moni onkin kysynyt, pyöräilemmekö kaikkien Suomen joukkueiden kanssa samaa reittiä Parisiin. Vastaus on ei. Jokaisella joukkueella on oma navigointitiiminsä, joka on suunnitellut varsinaisen matkan. Emme siis tiedä toistemme reittejä. Voi olla, että ajamme samoja reittejä, mutta voi myös olla, että tapaamme toisemme vasta Pariisissa. Let’s see!
Tässä Team Rynkeby Jyväskylä –joukkueen suunniteltu matka:
Lähtö ke 5.7. klo 12 Jyväskylän Kompassilta
Jyväskylä – Sysmä 126km
Sysmä – Helsinki 180km
Helsinki – satama 25km
Travemünde – Lübeck 20km
Lübeck – Walsrode 160km
Walsrode – Saerbeck 201km
Saerbeck- Heinsberg 204km
Heinsberg – Dinant 167km
Dinant – Soissons 196km
Soissons – Villers Saint paul 75km
Villers Saint paul – Pariisi 90km
-Shahin
Lauri Pullinen
Google kartta käy navigointiin ilmeisesti. Ite käytin Google reittiohjetta tulostettuna ja toimi ihan hyvin. Viime reissulla tarkistin reitin Google Mapsilla, vaikka intuitiokin olisi neuvonut oikeaan suuntaan. Aikataulussa on puolensa, tulee jatkettua matkaa jäämisen sijaan.