17.12.2013 Helkaman hybridillä aloittelemani pyöräesittelysarja jatkuu oman tallin fillarilla, kippurasarvisella krossarilla Konan Jake the Snakella. Näin kavereiden kesken ”Käärme-Jaskalla”. Ihan täysverisestä maantiepyörästä ei ole kyse, vaan kyse on cyclocross-tyyppisestä polkupyörästä. Pienillä irtiotoilla varsinaisista maantiekiitureista on saatu varsin pätevä monenpaikan höylä, niin työmatka-ajoihin, retkiin kuin polkuhurjasteluihin. Pyörä siis muistuttaa maantiepyörää, mutta eroja löytyy. Rungon geometria mahdollistaa maantiepyörää pystymmän ajoasennon ja korkeampi maavara ei hätkähdä pienistä maastopyrähdyksistä. Etu- ja takahaarukka ovat maantiepyörää väljemmät ja tämä mahdollistaa leveämpien renkaiden käytön. Lisäksi harrastajille tarkoitetuista pyöristä löytyy mukava määrä kiinnikepaikkoja niin juomapulloille kuin tarakalle ja lokasuojille.
Ja mitäpä tämä kyseinen krossari on syönyt? Keveyttä fillariin on saatu alumiinirungolla ja hiilikuituisella etuhaarukalla. Tarkoittaa sitä että kun riisutaan kaikki ”ylimääräinen” hilpe pois niin maantieajoon saadaan mukavasti alle 10 kilon painoinen fillari. Osasarjana on erittäin hyvää keskikastin laatua tarjoava Shimanon 105, eli kun keväällä kiristellään vaijerit ja vaihteet kohdilleen niin tarjolla on varsin huolettoman muutama tuhat kilometriä. Edessä on kaksi ratasta (36- ja 46 piikkiset) ja takana 10 rattaan pakka jossa pienin ratas on 12 piikkinen ja suurin 25 piikkinen. Skaalaa vaihteissa löytyy sopivasti ainakin Viitasaaren maastoihin. Jyrkimpiin mäkiin saa kevennettyä vaihteita sopivasti. Jarrut ovat Cantilever-tyyppiset vannejarrut, jotka ovat normaali maantieajossa aivan riittävät. Nyky krossareissa on siirrytty maastopyöristä tuttuihin levyjarruihin jolloin maastoon ja esimerkiksi kaupunkiajoon saadaan lisää jarrutustehoa. Esimerkiksi Jake the Snaken vuoden 2014 malli on varustettu levyjarruilla.
Koska cyclocrosseissa on tilaa reilusti renkaille, se mahdollistaa melkoisen rengasruletin. Asfaltille voi laittaa niin kapeaa nakkia kuin vain haluaa ja taas soratie- ja talviajoihin saa leveyttäkin ihan mukavasti. Käärmejaskassa ei tilaa ole siitä leveimmästä päästä, mutta kuitenkin sen verran että ei ihan rimpuloilla tarvitse ajaa. Tämähän piti tietenkin testata. Työntömitta käteen ja mittailemaan. Ja lopputuloksena oli että eteen mahtuu hyvin 47 mm leveä Shwalben Smart Sam ja taakse 42 mm. Eli etuhaarukassa on viisi milliä enemmän tilaa. Itsellä on lopullinen talvirengasvalinta vielä hieman hakusassa. Tyrkyllä on tällä hetkellä nastattomat Smart Samit (47/42mm) ja nastalliset Shwalben Marathon Winterit (35 mm). Eli lumitöppyrään nastatonta mutta leveää ja jäiseen keliin nastallista hieman kapeampaa. Ajatus oli selvitä talvi yksillä renkailla, mutta talvi kun ei ota tullakseen, niin nastoille on selkeästi ollut maanteilläkin käyttöä. Kesärengas on taasen itsellä kaventunut kierros kierrokselta. Viime kesänä 30 mm Marathon Racer vaihtui 24 mm Continental Grand Prixiin. Ajomukavuus hieman kärsi (kapeampi rengas ja kovemmat rengaspaineet), mutta vierintävastus pieneni ja eteneminen keveni. Kesäisiin soratieajeluihin löytyy vielä hyllystä Continentalin 35 mm leveät Speed Kingit joissa on hieman pitoa lisäävää nappulaa, ajoa pehmentävää ilmatilavuutta ja mahtuvat hyvin fillariin lokasuojien kanssa.
Jos on itselleen pyörää tuumailemassa Viitasaaren olosuhteisiin, on cyclocross-tyyppinen pyörä erinomainen valinta. Pyörä on kotonaan niin asfalttiteillä kuin sorallakin ja pienellä lisävarustelulla (esim. lokasuojat / tarakka) siitä saa mainion retki- tai työmatkapyörän. Asfalttitiet kun ovat ruuhkaista nelostietä tai kapeaa ja huonokuntoista sinistätietä, niin joskus on mukava päästä ajelemaan sorateiden rauhaan. Rengashifistelyynkään ei ole tarvista sillä yleensä mukana tulevat monipuoliseen ajoon soveltuvat 33-35 milliset renkaat. Ilmanpaineita säätämällä nuo renkaat saadaan sopimaan sekä nopeaan asfalttiajoon, että pehmeämpään sora-ajoon.