Petri Neittaanmäki

Vihervasemmiston ylivalta on torjuttava

Vaalikampanjan loppusuora on käsillä. Eri mielipidetutkimukset lupaavat vaalivoittoa punavihreille voimille ja perussuomalaisille. Punavihreät voimat ovat torjuneet yhteistyön perussuomalaisten kanssa, joten vaalituloksen toteutuessa uuden hallituksen muodostamisesta tulisi vaikea prosessi.

 

Vihervasemmistoenemmistöinen hallitus ajaisi yritystoiminnan ja teollisuuden Suomessa ahdinkoon eriasteisella uudella sääntelyllä sekä verojen korottamisella. Miljardien eurojen vaalilupausten toteuttaminen sysäisi Suomen uudelleen velkaantumisen uralle. Samalla korkea luottoluokituksemme vaarantuisi.

 

Yritysten toimintaedellytysten parantaminen ja Suomen kilpailukyvyn vahvistaminen tärkeimpiin kilpailijamaihimme nähden on yksi tulevan vaalikauden tärkeimmistä tehtävistä. Se ei tule onnistumaan, mikäli nykyisten mielipidetutkimusten mukainen vaalitulos toteutuu.

 

Suomen taloudelliselle menestykselle ja tavallisten kansalaisten arkipäivän elämän sujuvuudelle muodostaa uhan myös ilmastokeskusteluun liittyvät ylilyönnit.

 

Ilmastoinnostuksen nimissä osa keskustelijoista on valmis kieltämään suomalaisilta yksityisautoilun jopa kokonaan, ellei kysymyksessä ole sähköauto. Suomalainen ajaa keskimäärin 7000 euroa maksavalla autolla, millä hinnalla ei saa käytettyyn sähköautoon edes uutta akkua. Toki teknologia kehittyy ja hinnat halpenevat, mutta nykyisen autokannan korvaaminen nopeaan tahtiin sähköautoilla ei ole realistista ja lisäksi se jättäisi valtavan hiilijalanjäljen jo itsessään.

 

Seuraavassa vaiheessa riidellään kaiketi siitä, millä sähkö sähköautoihin pitäisi tuottaa. Jos fossiiliset polttoaineet eivät siihen kelpaa, eikä puita saa enää kaataa – vaikka metsä kasvaa enemmän kuin sitä kaadetaan -, eikä ydinvoimaa rakentaa, vaihtoehdot alkavat olla vähissä. Autot eivät liiku ja suomalaisille tulee talvella kylmä, jos tuuli ja aurinko ovat ainoat energialähteemme. Samalla teolliset työpaikat siirtyvät paremman kilpailukyvyn maihin.

 

Ilmastokeskustelu vaarantaa myös maaseudun kehityksen. Oma auto on monille usein ainoa liikkumismuoto, sillä julkista liikennettä ei ole tarjolla, eikä taksiakaan aina saatavilla epäonnistuneen taksiuudistuksen myötä. Myös syömistämme yritetään rajoittaa ilmastonmuutoksen nimissä. Antti Rinne on esittänyt lihalle ja maidolle erillistä lisäveroa ja SAK veropohjan laajentamisen nimissä kiinteistöveroa maatalous- ja metsämaalle – toimialoille, jotka ovat muutenkin ahdingossa. Näilläkö toimilla maapallo pelastuu?

 

Mielestäni kiireellisintä on vähentää päästöjä kansainvälisellä yhteistyöllä siellä, missä niitä on eniten. Maailman merillä seilaa kymmeniä tuhansia rahti- ja matkustaja-aluksia ja toiminnassa on tehtaita ilman minkäänlaisia puhdistusjärjestelmiä. Niiden yhteenlasketut päästöt ovat valtavat. Euroopan unionin alueella vastaavat asiat on hoidettu jo kuntoon rikkidirektiivillä sekä savukaasujen talteenottojärjestelmillä ja kehitystä tapahtuu edelleen. Neste on kehittänyt kokonaan jätteistä valmistetun diesel-polttoaineen. Suomalainen kierrätysjärjestelmä on maailman huippua.

 

Viemällä suomalaista ympäristö- ja kierrätysosaamista maailmalle, voimme vaikuttaa ympäristöongelmien ratkaisemiseen globaalisti ilman että näännytämme itsemme hengiltä.

 

Suomen tulevaisuudesta ja taloudellisesta menestyksestä huolta kantavien voimien on nyt aktivoiduttava ja lähdettävä tulevana sunnuntaina vaaliuurnille taistelemaan Suomen suunnasta.

 

Suomen tulevaisuudesta on nyt kysymys!

 

PETRI NEITTAANMÄKI
Eduskunnan I varapuhemiehen erityisavustaja, maakuntahallituksen jäsen, kaupunginvaltuutettu (kesk.)

Jyväskylä

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*