Ja taas on ollaan siinä pisteessä, että on aika listata päättyvän vuoden parhaat kokopitkät. Vuosi 2018 oli isokätisen ilmaisun ystävien näkökulmasta tarjonnaltaan oikein mainio!
Koska en kyennyt millään karsimaan tarpeeksi ja tekemään vain top 10 -listauksia, päätin lopulta muina miehinä valita 20 parasta albumia vuodelle 2018. Paremmuusjärjestys ei ole järin tarkkaan mietitty ihan kärkeä lukuun ottamatta, kaikki nämä ovat hienoja levyjä.
Kotimaan ykköseksi nostamani Sata Kaskelottia on bändi, jonka soisi saavan isompaakin sukseeta kotimaassaan. Mastodoninsa ja Baronessinsa kuunnelleen yhtyeen kakkosalbumi Sydän on vuori on selvistä esikuvista huolimatta mitä persoonallisinta raskasta suomenkielistä rockia. Suosittelen lämpimästi!
Ulkomaan elävien puolella Clutch näytti jälleen närhen munat. Musiikillisesti koko tämän vuosikymmenen vahvassa nousukiidossa olleen pitkän linjan bändin uutukainen Book of Bad Decisions on pituudestaan huolimatta aseista riisuvan tanakkaa jytämusaa. Toivottavasti yhtye saadaan ensi vuonna Suomeen!
Väsäsin Spotify- ja Youtube-soittolistat, joilla on mukana näyte kaikilta listoille valituilta bändeiltä. HUOM! Sisällöt eivät ole täysin yhteneväiset, sillä kaikista Spofityyn nostamistani kappaleista ei ole tehty musiikkivideoita. Eli kannattaa tsekata molemmat!
Vaan asiaan, vuoden 2018 parhaat rocklevyt ovat tässä:
SUOMI
- Sata Kaskelottia: Sydän on vuori
- Mokoma: Hengen pitimet
- Stam1na: Taival
- Kotiteollisuus: Valtatie 666
- Lemmenpyssyt: IIII
- Huora: Kosto elää!
- Pää Kii: Jos huonoo onnee ei ois mul ei ois onnee ollenkaan
- Kamara: Kamara
- Jarkko Martikainen ja Luotetut miehet: Aina auki
- Psychework: Karelian Hills
- Inkvisitor: Dark Arts of Sanguine Rituals
- Rytmihäiriö: Gambiinapsykoosi
- Amorphis: Queen of Time
- Maj Karma: 101 tapaa olla vapaa
- Penniless: X
- We Sell Dead: Heaven Doesn’t Want You And Hell Is Full
- D-A: Grunger
- Afire: On the Road from Nowhere
- Huuto!: Maailma on SS-market
- Flat Earth: None For One
ULKOMAAT:
- Clutch: Book of Bad Decisions
- Audrey Horne: Blackout
- Ghost: Prequelle
- Judas Priest: Firepower
- Mustasch: Silent Killer
- Turbonegro: ROCKNROLL MACHINE
- Hank Von Hell: Egomania
- Andrew W.K.: You’re Not Alone
- Roxanne: Radio Silence
- Slash (featuring Myles Kennedy And The Conspirators): Living The Dream
- Monster Magnet: Mindfucker
- Red Dragon Cartel: Patina
- The Night Flight Orchestra: Sometimes the World Ain’t Enough
- Halestrom: Vicious
- Therapy?: CLEAVE
- Daron Malakian: Dictator
- The Virginmarys: Northern Sun Sessions
- Ihsahn: Ámr
- Alice In Chains: Rainier Fog
- Jizzy Pearl: All You Need Is Soul
—
Mainostan lopuksi jälleen myös jatkuvasti päivittämiäni uutuuslistoja Spotifyssa ja Youtubessa. Ne kannattaa tilata, jos haluat pysyä ajan tasalla siitä, mitä tapahtuu radioiden kapeakatseisten soittolistojen ulkopuolella.
Anne Lahesta
RASKASTA JOULUA 2018!! ja Toivottavasti Rane Rautiainen & Paha Kaksonen nähdään ja kuullaan 2019 Livenä Lahenkin suunnalla??!! -Anne Lahesta-
Hande
Onko kukaan kuullut esitystä koop frän Sverige. Mulla ainaskin kolahti.Happy year 2019.