Lentäjän näkökulmasta

”Moottoritie on kuuma” Jyväskylän ja Äänekosken välillä.

Tämän postauksen aiheena on nelostien (E75) rakentamisen vaihe, kun siitä tehdään useampi kaistaista Jyväskylän ja Äänekosken väliltä. Taloja puretaan pois tien linjalta ja tien linjauskin muuttuu paikoitellen. Nämä kuvat on otettu 17.5.2019 illan lennolta.

Kuvaa klikkaamalla se näkyy suurempana.

Äänekosken ohitustie ja liittymä keskustaan

Äänekosken ohitustie ja liittymä keskustaan

Kannelsuon liittymä

Kannelsuon liittymä

Hujakon siltatyömaa kevyelle liikenteelle.

Hujakon siltatyömaa kevyelle liikenteelle.

Honkola, oikealle liittyvä tie vie Saarijärvelle ja Kokkolaa ja...........

Honkola, oikealle liittyvä tie vie Saarijärvelle ja Kokkolaa ja………..

Honkolasta Kuorejoelle levennystä ja oikaisua.

Honkolasta Kuorejoelle levennystä ja oikaisua.

Samaa seutua tulosuuntaan katsottuna.

Samaa seutua tulosuuntaan katsottuna.

Kuorejoen kohtaa

Kuorejoen kohtaa

Hirvaskangas, taustalla Hirvasjärvet joiden vieressä tie on.

Hirvaskangas, taustalla Hirvasjärvet joiden vieressä tie on.

Hirvaskylä

Hirvaskylä

Isohirvanen vasemmalla, lähestytään Vehniänkylää.

Isohirvanen vasemmalla, lähestytään Vehniänkylää.

Lentokenttä näkyy oikealla, kun lähestyn Jokihaaran risteystä

Lentokenttä näkyy oikealla, kun lähestyn Jokihaaran risteystä

Tulen Vehniänkylälle, vasemmalla pieni Koululampi.

Tulen Vehniänkylälle, vasemmalla pieni Koululampi.

Vehniänkylä, oikealla Alanen järvi.

Vehniänkylä, oikealla Alanen järvi.

.

.

Koululla täyttyy kuumailmapallo

Koululla täyttyy kuumailmapallo

Risteys vasemmalle vie Laukaaseen ja Peurunkaan.

Risteys vasemmalle vie Laukaaseen ja Peurunkaan.

Saavun Alapohjaan. Tien oikealla puolella tästä eteen päin ainakin viisi purettavaa taloa ennen Tikkakosken risteystä. Lähimpänä Niemelä.

Saavun Alapohjaan. Tien oikealla puolella tästä eteen päin ainakin viisi purettavaa taloa ennen Tikkakosken risteystä. Lähimpänä Niemelä.

.

.

Tässä Myllylän tilan kohdilla on Isojoessa ollut aikoinaan veden pyörittämät Mylly ja pärehöylä, sekä tukkiränni. Tien toisella puolella ollut tervatehdas.

Tässä Myllylän tilan kohdilla on Isojoessa ollut aikoinaan veden pyörittämät Mylly ja pärehöylä, sekä tukkiränni. Tien toisella puolella ollut tervatehdas.

Hakatun aukon laidassa seisoo 1500 luvulla syntynyt valtava mänty. Kokoa sillä kuulemma on n. 10 m3. Saapa nähdä pitääkö se kaataa risteyksen tieltä.

Hakatun aukon laidassa seisoo 1500 luvulla syntynyt valtava mänty. Kokoa sillä kuulemma on n. 10 m3. Saapa nähdä pitääkö se kaataa risteyksen tieltä.

Lentokentän risteys ja Sivulan  purettavat rakennukset.  Mänty oikealla.

Lentokentän risteys ja Sivulan  purettavat rakennukset.  Mänty oikealla.

Saavun lentokentän päähän, oikealla Rantasen tila.

Saavun lentokentän päähän, oikealla Rantasen tila.

.

.

.

.

Tikka-Mannilaa.

Tikka-Mannilaa.

Lähestyn Puuppolaa ja Matinmäen risteystä. Vasemmalle erkanee joku tien linjaus?

Lähestyn Puuppolaa ja Matinmäen risteystä. Vasemmalle erkanee joku tien linjaus?

Matinmäen risteys.

Matinmäen risteys.

Tikkala.

Tikkala.

Mäkisen ensimmäinen rallitalli oikealla, nykyään päiväkoti.

Mäkisen ensimmäinen rallitalli oikealla, nykyään päiväkoti.

Kuvassa poikittain Korttajärvi, vasemmalla näkyy Alvajärvi.

Kuvassa poikittain Korttajärvi, vasemmalla näkyy Alvajärvi.

Vasemmalle risteävä tie vie Peräpalokkaan ja Alvajärven "takapuolta" Jyväskylään saakka. Kuvassa oikealle erkanee uuden tien linjaus.

Vasemmalle risteävä tie vie Peräpalokkaan ja Alvajärven ”takapuolta” Jyväskylään saakka. Kuvassa oikealle erkanee uuden tien linjaus.

Taas vilkaisu tulosuuntaan. Oikealla Lehesjärvi.

Taas vilkaisu tulosuuntaan. Oikealla Lehesjärvi.

Sakarinmäki asutusalue., Alvajärvi vasemmalla.

Sakarinmäki asutusalue., Alvajärvi vasemmalla.

Sivulan tila ja heti seuraavana Lintukankaanmäki jonka läpi tehdään uudelle tielle kallioleikkaus. Mäen takana Kirrissä alkaakin valmis nelikaistainen tie.

Sivulan tila ja heti seuraavana Lintukankaanmäki jonka läpi tehdään uudelle tielle kallioleikkaus. Mäen takana Kirrissä alkaakin valmis nelikaistainen tie.

intukankaan teollisuusalue.

Lintukankaan teollisuusalue.

Kirrin kiemurat. Vasemmalla vielä Alvajärveä. Etempänä vas. Palokkajärvi, oikealla Tuomiojärvi.

Kirrin kiemurat. Vasemmalla vielä Alvajärveä. Etempänä vas. Palokkajärvi, oikealla Tuomiojärvi.

Kirri.

Kirri.

Palokan ostoskeskus. Tästä käännyn paluumatkalle.

Palokan ostoskeskus. Tästä käännyn paluumatkalle.

Tässä kuvassa on minun ja vaimoni ensimmäinen yhteinen asunto tuossa Alvajärven rannassa, punakattoinen talo. Tuolloin 1970 luvulla naapuritalossa (kuvan oikea alakulma) asui Katri-Helena Kalaoja

Lintukankaanmäki pohjoisen suuntaan nähtynä. Tässä kuvassa on minun ja vaimoni ensimmäinen yhteinen asunto tuossa Alvajärven rannassa, punakattoinen talo. Tuolloin 1970 luvulla naapuritalossa (kuvan oikea alakulma) asui Katri-Helena Kalaoja

.

.

Matinmäki ja vasemmalla Puuppolan koulu. Nyt lentelen pohjoista kohti kotiin.

Matinmäki ja vasemmalla Puuppolan koulu. Nyt lentelen pohjoista kohti kotiin.

Tässä kuvassa Tommi Mäkisen entinen ja uusi rallitalli.

Tässä kuvassa Tommi Mäkisen entinen ja uusi rallitalli.

.

.

Tommi Mäkinen Racing oy

Tommi Mäkinen Racing oy

 

Uutta linjausta tielle täällä Tikka-Mannilassa.

Uutta linjausta tielle täällä Tikka-Mannilassa.

Tikkakosken hankala risteys vasemmalta pohjoiseen pyrkiville.

Tikkakosken hankala risteys vasemmalta pohjoiseen pyrkiville.

Myllylä uudesta suunnasta.

Myllylä uudesta suunnasta.

Kuumis oli korkealla.

Kuumis oli korkealla.

Kohosin isekin hetkeksi vähän ylemmäksi. Järvien ketju näkyy tuonne Äänekoskelle saakka, ja vähän kauemmaksikin.

Kohosin isekin hetkeksi vähän ylemmäksi. Järvien ketju näkyy tuonne Äänekoskelle saakka, ja vähän kauemmaksikin.

Hirvaskangas ja Koivistonkylä. Tällä kylällä on ollut Sisä-Suomen ensimmäinen postiasema. Rakennus vieläkin olemassa Muhluniemessä.

Hirvaskangas ja Koivistonkylä. Tällä kylällä on ollut Sisä-Suomen ensimmäinen postiasema. Rakennus vieläkin olemassa Muhluniemessä.

Tässä lähempi kuva postiaseman rakennuksesta tuossa keskellä.

Tässä lähempi kuva postiaseman rakennuksesta tuossa keskellä.

Koivistolle rakennettava hirsikoulu on jo saanut katon päälleen. Tähän on hyvä päättää tämä postaus. Kiva keli lentää:)

Koivistolle rakennettava hirsikoulu on jo saanut katon päälleen. Tähän on hyvä päättää tämä postaus. Kiva keli lentää:)

Kommentit (30 kpl)

  • Pasa

    Mahtavat kuvat !

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos kommentistasi!

  • Meiju

    Hieno matka ja upeat maisemat, kiitokset!
    Päivittäin reittiä ajaessa harmittaa miettiä mitkä kaikki kodit jäävät uuden tien alle, mutta kehitys kai vaatii uhrauksia.

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos kommentistasi. Siksi tulikin ”kiire” kuvaamaan, kun purettavat talot ovat vielä hetken pystyssä.

  • Jouni K

    Hienoja kuvia

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos kommentistasi.

  • Leila Rantanen

    Upeita kuvia olet jälleen ottanut. Hienoa, kun kuviin olet selostukset kirjoittanut. Kiitos kun jaat kuvakertomuksia meille, harva pääsee tuosta kuvakulmasta maisemaa ihailemaan. Muistan huiskuttaa sinulle, kun seuraavan kerran näen sinut tuolla pöristelemässä, ohi lentämässä

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos kommentista! Huiskuttelu tuo hyvän mielen:)

  • Liisu

    Siis Aivan Mahtavat kuvat, ja kuvailut missä ja mikä paikka, talotms. kuvissa, uskomattoman hienoa !
    Kiitokset kuvaajalle, että jaksat ja viitsit jakaa.
    Näitä on suuri ilo katsella useampaankin kertaan !
    Kiitos !

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos kommentista! Jaksanhan minä kuvia ottaa ja jakaa, jos niistä jollekin on iloa:)

  • keijo.venho

    Näin muuttuu syntymä maakunta, hyvä teidän on ajella tulevaisuudessa. Kiitos Upi, upeista kuvista!

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos kommentista! Kova on muutoksen vauhti, mutta se motivoi kuvailemaan kotiseutuja.

  • Hannu Halmesmäki

    Olipa mukava lentoretki! Kiitos.

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos, niin oli minullekin:)

  • Harri Parantainen

    Hienoja kuvia ja hyvät kuvatekstit. Kiitos Upi.

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos Harri kommentista, näillä mennään:)

  • Kari Taipale

    Kiitos Upi. Kyllä on kommeeta kateltavaa. Ihan tuntee sivistyvänsä kun kuvia katselee ja samalla tulee tarkkaa tietämystä. Oot täysin peloton ihiminen, kaikkien teräsmiestä ihailevien sankari. Vältä kyproniittia ja kottaraisia siellä taivaalla.

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos Kari, nyt pistit pahan:) Täytyi oikein kaivaa esiin tuo Kryptoniitti sana, että mitä se on ja mitä pitää väistellä.
      Ehkäpä meillä kaikilla on omat ”pelkomme”, mutta ei niistä nyt, kun tuntuu sanojesi jälkeen että leijun vaikka siipi on paketissa:))
      Alla kaivamani tieto Kryptoniitistä.
      —————————————————————————————————————————————-

      Tietoa lehdestä:

      TERÄSMIEHEN POIKA 4-5/1963
      Sivu 1

      Tarina: Teräspoika: Kryptoniittipoika
      Sivuja: 8 s.
      Kirjoittaja: Jerry Siegel
      Piirtäjä: George Papp
      Tussaaja: George Papp
      Originaali: Superboy: The Kryptonite Kid! Superboy 99 (Sep 1962)

      36. alkuaine eli jalokaasu, jolla on 36 elektronia / atomi on nimeltään Krypton.
      Tästä alkuaineesta on ehkä Jerry Siegel saanut idean Kryptoniitti -nimiseen mineraaliin, joka on muodostunut Krypton planeetan räjähtäneistä jätteistä.
      Vihreä Kryptoniitti heikentää Teräspoikaa (tietysti myös aikuisena eli Teräsmiestä), ja lopulta tappaisi, jos Teris altistuisi sen vaikutukselle riittävän kauan.
      Punainen Kryptoniitti aiheuttaa mitä kummallisimpia mutaatioita yms. ominaisuuksia, jotka ovat useinkin sinänsä harmittomia, mutta vaarantavat salaisen (Clark Kent) henkilöllisyyden kuin väliaikainen syylä nenässä.
      Punaisen Kryptoniitin vaikutus kestää vuorokauden.
      Kultainen Kryptoniitti veisi Teräspojan supervoimat lopullisesti ja muuttaisi hänet tavalliseksi ihmiseksi.
      Valkoinen Kryptoniitti lakastuttaa kasvit, mutta ei tehoa ihmisiin.

      Kryptoniittipoika on Kryptoniittikoirineen mielenkiintoinen vastustaja, joka palaa aina silloin tällöin kiusaamaan Teräspoikaa…
      Hän muuttui Kryptoniittia säteileväksi lennettyään avaruusaluksella oudon vihreän avaruuspilven läpi, joka ilmeisestikin sisälsi mm. Kryptoniittia…

  • Pasila.jkl

    Kiitos
    Hienot kuvat ja selitykset. Mökki tuolla Niiniveden Honkasaaressa, joskus ihmetellyt kuka tuolla ylhäällä kevyt härvelillä lentelee, nyt sekin luultavasti selvisi.

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos, terveisiä Honkasaareen:)

  • Tarja Repo

    Kiitos, Upi, näistä kuvista! Peräkkäisistä järvistä tuli mieleeni ikivanha talvitiereitti pitkin järvien selkiä aina Palokkajärveltä Niinivedelle ja siitä pohjoiseen. Aina välillä poikettiin keskikievareihin Vehniällä ja Koivistossa. Näin hyvin ilmasta kuvattuna tätä en ole ennen nähnytkään. Teet mahdottoman hienoa kotiseututyötä!

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos Tarja noista sanoistasi:) Mainitsemasi reitti on ollut talvisin hyvin luonteva ja onhan kesäisin osalla järvistä uitettu tukkeja ja jokia pitkin järveltä toiselle. Vedenjakajana Äänekoski / Jyväskylä on uittosuuntien suhteen tainnut olla tuo Vehniän seutu.

  • peruspena

    Sitten tie kuuma on, kun se uudistettuna päällystetään. Hienot on kuvat!

    • Urpo Upi Minkkinen

      Näinhän siinä tulee käymään. Kiitos kommentista!

  • TH

    Kiitoksia jälleen kuvista!
    Tällä viikolla tuli ajettua nelostietä ja samalla katseltua moottoritietyömaita.
    Ilmaperspektiivistä näkyy kyllä paremmin kuin auton ratista :)

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos kommentista. Sen olen monasti huomannut lentojen aikana, että maisema asettuu erilaiseen asentoon, kuin sen on maassa mielessään hahmotellut.

  • Olavi

    Kiitos upeista kuvistasi! Todella mahtavia!!

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos kommentistasi! Kiva että kiinnostaa:)

  • Pirjo Marita Luukkainen

    Kiitos jälleen, Upi :) Pysymme Nelostien matkassa välillä Jkylä-Äänekoski sinun ansiosta – tässä muutosten maailmassa :)
    Pirjo Luukkainen

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos Pirjo kommentistasi! Muutosten vauhti on hurja, hyvä kun lentämällä pysyy mukana:)

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*