Lentäjän näkökulmasta

Moottoritie Kirri-Vehniä on ”kuuma” osa-3 ja Utsjoella ilmakuoppia.

Tähän postaukseen liitän kahden lennon kuvia, kun kuvamateriaalia on viime viikkoina kertynyt melkoisesti. Alussa on Jyväskylän Kirrin ja Vehniän välisen moottoritien rakentamisen tilanteen kuvia viikolta 15.
Vk.14 lensin Utsjoen ja Tenojoen uomia seuraillen aikalailla keikuttavassa ilmantilassa Vetsikon ja Kevontörmän välisen taipaleen. Lento meni aika myöhäiseen iltaan kun starttipaikalla puhalteli takatuuli melko pitkään ja kaiken kukkuraksi kännykkä oli valinnut norjan ajan näyttöön sikäläisen linkin mukaan. Ihmettelin lennolla auringon aikaista laskua, kunnes tajusin että aurinko oli ”suomen ajassa” ja minun aikarauta Norjan ajassa:)

Kuvaa klikkaamalla se näkyy suurempana.

Vehniä ja Vehniän koulu, sekä rakentuvan moottoritien pohjoinen pää.

Vehniä ja Vehniän koulu, sekä rakentuvan moottoritien pohjoinen pää.

Tästä erkanee ohitustie tuonne vasemmalle.

Tästä erkanee ohitustie tuonne vasemmalle.

Oikealla Alanenjärvi ja Tikkakosken lentokenttä.

Oikealla Alanenjärvi ja Tikkakosken lentokenttä.

Tämä poikkitie on entinen Peurunkaan/ Laukaaseen johtava tie.

Tämä poikkitie on entinen Peurunkaan/ Laukaaseen johtava tie.

Tänne lähelle lentokentän risteystä rakennetaan alikulkua.

Tänne lähelle lentokentän risteystä rakennetaan alikulkua.

Alikulku.

Alikulku.

Lentoaseman liittymä.

Lentoaseman liittymä.

Liittymä ja vasemmalla ohitustie.

Liittymä ja vasemmalla ohitustie.

Lentokentän vieressä oleva Lidlin terminaali. Portteja mistä tavaraa kuljetetaan on vallan paljon.

Lentokentän vieressä oleva Lidlin terminaali. Portteja mistä tavaraa kuljetetaan on vallan paljon.

Lentoaseman risteyksen vieressä jännät labyrintit, mitähän lie?

Lentoaseman risteyksen vieressä jännät labyrintit, mitähän lie?

Nyt tullaan Tikkakosken risteykseen lentokentän pään lähellä.

Nyt tullaan Tikkakosken risteykseen lentokentän pään lähellä.

Tikkakosken taajamaan johtava liittymä.

Tikkakosken taajamaan johtava liittymä.

.

.

Tikka-Mannilan leikkaus.

Tikka-Mannilan leikkaus.

Jyväskylää kohti.

Jyväskylää kohti.

Autiokankaalle johtava liittymä on seuraavana. Aivan uusi tien linjaus.

Autiokankaalle johtava liittymä on seuraavana. Aivan uusi tien linjaus.

.

.

Puuppolaa.

Puuppolaa.

Matinmäki.

Matinmäki.

Oikealla Korttajärvi.

Oikealla Korttajärvi.

Makkarajoen siltatyömaa.

Makkarajoen siltatyömaa.

Vasemmalla Alvajärvi.

Vasemmalla Alvajärvi.

.

.

Lintukankaan tienoota.

Lintukankaan tienoota.

.

.

.

.

Lintukankaanmäen leikkaus vielä hieman vaiheessa.

Lintukankaanmäen leikkaus vielä hieman vaiheessa.

.

.

.

.

.

.

.

.

Kirri ja Palokkaa.

Kirri ja Palokkaa.

.

.

Alvajärven ja Palokkajärven välisessä kannaksessa virtaa Pappilanjoki.

Alvajärven ja Palokkajärven välisessä kannaksessa virtaa Pappilanjoki.

Palokka ja Mannila oikealla.

Palokka ja Mannila oikealla.

Käännän keulan paluumatkalle Kirrin kohdilla.

Käännän keulan paluumatkalle Kirrin kohdilla.

Oikealla Alvajärven "yläpää".

Oikealla Alvajärven ”yläpää”.

Vasemmalla Laahanjoen silta.

Vasemmalla Laahanjoen silta.

Makkarajoen sillat.

Makkarajoen sillat.

Liittymä Autiokankaalle kuvan keskellä.

Liittymä Autiokankaalle kuvan keskellä.

Tikkakosken liittymä.

Tikkakosken liittymä.

.

.

Lentoaseman liittymä hetken päästä.

Lentoaseman liittymä hetken päästä.

Tässä.

Tässä.

Mysteerit.

Mysteerit.

Alapohjan tienoota.

Alapohjan tienoota.

.

.

Isojoen sillat.

Isojoen sillat.

Vehniä ja uusi liittymä tekeillä.

Vehniä ja uusi liittymä tekeillä.

.

.

Lähes pakollinen Hirvaskankaan ja Koiviston kuva kotiin palatessa.

Lähes pakollinen Hirvaskankaan ja Koiviston kuva kotiin palatessa.

Koiviston ja niiniveden takana Äänekosken tehtaiden sauhut.

Koiviston ja niiniveden takana Äänekosken tehtaiden sauhut.

.

.Tästä alkaa Utsjoen lennon kuvia. Kävin Pentikäisen Topin luona kahvilla Kevontörmällä ja sieltä sain ajatuksen lentää Vetsikon ja törmän välin illemmalla ja kuvailla maisemia.

 

Utsjoelle Lemmenjoelta lumisateessa ajaessani Kevontörmän kohdilla oli kaksi hirveä tiellä seikkailemassa.

Utsjoelle Lemmenjoelta lumisateessa ajaessani Kevontörmän kohdilla oli kaksi hirveä tiellä seikkailemassa.

Vetsikossa Tenon varrella alkoi iltapäivällä aurinko näkyä, joten lennolle oli ajatus mennä tästä. Lento onnistuikin, mutta startti tästä kohden ei ollut ihan helppo. Hiekkaiset kohdat piti kierrellä, koska suksi luisti niissä huonosti.

Vetsikossa Tenon varrella alkoi iltapäivällä aurinko näkyä, joten lennolle oli ajatus mennä tästä. Lento onnistuikin, mutta startti tästä kohden ei ollut ihan helppo. Hiekkaiset kohdat piti kierrellä, koska suksi luisti niissä huonosti.

Tenonlaakso näkymää idän suuntaan ja seuraavan yön kortteeri kuvassa.

Tenonlaakso näkymää idän suuntaan ja seuraavan yön kortteeri kuvassa.

Näkymä lännen suuntaan.

Näkymä lännen suuntaan.

Vetsikko.

Vetsikko.

.

.

.

.

.

.

Bajit Luosnajsuolu, sanoo kartta näistä saarista, jotka on Tenon uomassa

Bajit Luosnajsuolu, sanoo kartta näistä saarista, jotka on Tenon uomassa

Nyt olen Utsjoen ja Tenojoen yhtymäkohdassa. Vasemmalla valmistuu uusi hotelli.

Nyt olen Utsjoen ja Tenojoen yhtymäkohdassa. Vasemmalla valmistuu uusi hotelli.

Utsjoen taajamaa.

Utsjoen taajamaa.

Rakenteilla oleva hotelli.

Rakenteilla oleva hotelli.

Näkymä Utsjoen sillan yli Tenolle. Oikealla Norjan manteretta.

Näkymä Utsjoen sillan yli Tenolle. Oikealla Norjan manteretta.

Utsjoen historiallinen kirkon seutu.

Utsjoen historiallinen kirkon seutu.

Kirkko.

Kirkko.

Pohjan Tuuli hotelli hiljaisena.

Pohjan Tuuli hotelli hiljaisena.

Patoniva, taustalla Kevon kukkuloita.

Patoniva, taustalla Kevon kukkuloita.

Kevo.

Kevo.

Tähän Kevojärven lahukkaan virtaa kahden joen vedet. Kevojoen ja Carsejohkan.

Tähän Kevojärven lahukkaan virtaa kahden joen vedet. Kevojoen ja Carsejohkan.

Carsejohka.

Carsejohka.

 

 

.

.

Kevon kanjoneiden ylänköä.

Kevon kanjoneiden ylänköä.

Tässä kuvassa näkyy hyvin, miten Kevon ylängöllä on järvet ylhäällä. Oikealla oleva Stuorra Balddotjärvi on yli 100 metriä korkeammalla, kuin vasemmalla kanjonissa olevat järvet.

Tässä kuvassa näkyy hyvin, miten Kevon ylängöllä on järvet ylhäällä. Oikealla oleva Stuorra Balddotjärvi on yli 100 metriä korkeammalla, kuin vasemmalla kanjonissa olevat järvet.

Vilkaisu Utsjokea pohjoiseen, aurinko valaisee vielä mm. Ailigaksen huippua. Alla Jorbaluobbal.

Vilkaisu Utsjokea pohjoiseen, aurinko valaisee vielä mm. Ailigaksen huippua. Alla Jorbaluobbal.

Korkeuseroja. Tarkoitus oli tehdä välilasku jäälle, mutta ylänkö aiheutti tuuleen roottoreita tuonne kanjoniin, joten peruin suunnitelman.

Korkeuseroja. Tarkoitus oli tehdä välilasku jäälle, mutta ylänkö aiheutti tuuleen roottoreita tuonne kanjoniin, joten peruin suunnitelman.

Nyt lähden paluumatkalle Vetsikkoon. Kevoniemi, jossa Ilmatieteen laitoksen virallinen mittausasema.

Nyt lähden paluumatkalle Vetsikkoon. Kevoniemi, jossa Ilmatieteen laitoksen virallinen mittausasema.

Norjan vuoristoa ja tuntureita, jotka teki ilman tosi turbulenttiseksi? koska tuuli tuolta suunnalta.

Norjan vuoristoa ja tuntureita, jotka teki ilman tosi turbulenttiseksi? koska tuuli tuolta suunnalta.

Utsjoen taajama ja Ailigastunturi oikealla. Tästä oikaisen vetsikkoon tunturin yli.

Utsjoen taajama ja Ailigastunturi oikealla. Tästä oikaisen vetsikkoon tunturin yli.

Näkymä Ailigaksen päältä Tenolle. Vauhtia myötätuuleen lentäessä 97km/h. maanopeutena.

Näkymä Ailigaksen päältä Tenolle. Vauhtia myötätuuleen lentäessä 97km/h. maanopeutena.

Saavun Ailigakselta hetkessä "kotikulmille" Vetsikkoon.

Saavun Ailigakselta hetkessä ”kotikulmille” Vetsikkoon.

Aurinko painuu jo tuntureiden taakse.

Aurinko painuu jo tuntureiden taakse.

Vielä loppukuva ennen laskeutumista tuohon hiekkakuopalle. Harvoin (onneksi) on lento näin keikuttava ja nyt maistuu sauna. Kiitos Topi Pentikäinen siitä, että sain sen kokemuksen Tenon rannalla!

Vielä loppukuva ennen laskeutumista tuohon hiekkakuopalle. Harvoin (onneksi) on lento näin keikuttava ja nyt maistuu sauna. Kiitos Topi Pentikäinen siitä, että sain sen kokemuksen Tenon rannalla!

Kommentit (8 kpl)

  • korvesta masa

    Mäpäköitä kuvia,mukava seurata karttaa samalla,pyssyy kartalla.

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos Masa. Näinhän se on, jos ”putoaa” kartalta, voi olla hukassa:)

  • Peku

    Mysteerit lentokentän risteyksessä liittynevät lentokoneiden varalaskupaikkaan.

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos Peku tiedosta. Ko. tien suoralle onkin varalaskupaikka suunniteltu ja nuo ”pilttuut” koneita varten?

  • Jouko

    Kiitos todellakin näistä uusista nelostien kuvista. Kirri-Vehniä rakentajat unohtivat Ihmiset/Keski-Suomalaiset viestinnässään. Verrattuna Äänekosken tienrakentajiin.

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos, hyvä ettei viestin tuojaa ammuta, varsinkin kun en ole mikään virallinen taho:)

  • Henry Sivusuo

    Hyvät kuvat seurata tien rakentumista, niin tuttuja maisemia entisenä vehniäläisenä.
    Oletko menossa vielä tulevaisuudessa Karigasniemelle sinne Aligastunturin maisemiin. Jos niin ota kuvia tunturin etelärinteestä, olen taas menossa kesäkuussa sinne kuvaamaan lintuja.

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos kommentista. Vehniällä muuttuukin kulkureitit melkoisesti joten muutosta tulee entisiin kotimaisemiisi. Ennen syksyä tuskin liikun kyseisen Ailigaksen maisemissa, mutta ken tietää? Hyvää matkaa sinulle!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*