Lentäjän näkökulmasta

Lentoretkeilyä käsivarren lapissa. osa1

Taas oli yhden unelman toteuttamisen aika, elikkä lentää talviseen aikaan moottoroidulla varjoliitimellä käsivarren lapin erämaassa, yöpyen autiotuvilla teltassa. Viikolla 15 edettiin kelkkareittiä noudattaen Kaaresuvanto-Puusasvuoma-Hirvasvuopio-Munnikurkkio-Termisjärvi-Kilpisjärvi. Toinen reitti oli sitten Haltille, mutta siitä sitten eri postauksessa tuonnempana.
Tällä reitillä kelkkamiehenä toimi Holmin Erkki Jyväskylästä, suuret kiitokset avusta ja hyvästä seurasta!

Kuvaa klikkaamalla se näkyy suurempana.

Reitille lähtöä edeltävänä iltana tankkasin koneet ja kanisterit, että aamulla päästään varhain taipaleelle. Peräkärryssä oli tilaa enää vain ylöspäin:)

Reitille lähtöä edeltävänä iltana tankkasin koneet ja kanisterit, että aamulla päästään varhain taipaleelle. Peräkärryssä oli tilaa enää vain ylöspäin:)

Yötä oltiin rekkaparkissa lohiautojen kanssa. Kuskit odotteli komennusta kalojen hakuun.

Yötä oltiin rekkaparkissa lohiautojen kanssa. Kuskit odotteli komennusta kalojen hakuun.

Startti tapahtui Muoniojoen jäältä, Suomen ja Ruotsin rajalta.

Startti tapahtui Muoniojoen jäältä, suomen ja ruotsin rajalta.

Ruotsin puolen Kaaresuvantoa.

Ruotsin puolen Kaaresuvantoa.

Rekkaparkki keskellä kylää ja sinne jäi meidänkin kulkupeli. Lentoreittini etenee tuosta vaaran yli pohjoiseen.

Rekkaparkki keskellä kylää ja sinne jäi meidänkin kulkupeli. Lentoreittini etenee tuosta vaaran yli pohjoiseen.

Kaaresuvannon koulu kaakon suuntaan nähtynä. Oikealla Muoniojoki.

Kaaresuvannon koulu kaakon suuntaan nähtynä. Oikealla Muoniojoki.

Näkymä Ruotsin suuntaan nähtynä.

Näkymä Ruotsin suuntaan nähtynä.

Sitten menoksi ja suunta Syväjärvelle, josta reitti haarautuu.

Sitten menoksi ja suunta Syväjärvelle, josta reitti haarautuu.

10km lennon jälkeen tuli vastaan tämä Lavivaaran laskettelukeskus, joka jäi konkurssin jälkeen vaiheeseen.

10km lennon jälkeen tuli vastaan tämä Lavivaaran laskettelukeskus, joka jäi konkurssin jälkeen vaiheeseen.

Lavivaara.

Lavivaara.

Matka jatkuu tuonne oikealle.

Matka jatkuu tuonne oikealle.

.

.

Terävänpäänharjuja nuo kiemuraiset harjanteet. Kämppiä täälläkin.

Terävänpäänharjuja nuo kiemuraiset harjanteet. Kämppiä täälläkin.

.

.

Syväjärvi jonka takaa kääntyy reitti jyrkästi vasemmalle.

Syväjärvi jonka takaa kääntyy reitti jyrkästi vasemmalle.

Syväjärven mökkejä.

Syväjärven mökkejä.

Poroaidan ylityssilta Puusasvuomassa.

Poroaidan ylityssilta Puusasvuomassa.

Oikealla Puusasvaara jonka päällä Norjan rajapyykki. Rinteessä Puusasvaaran autiotupa.

Oikealla Puusasvaara jonka päällä Norjan rajapyykki. Rinteessä Puusasvaaran autiotupa.

Siinä tupa.

Siinä tupa.

.

.

Nierivuoman jänkää.

Nierivuoman jänkää.

Ilmeisesti poronhoitoon liittyviä rakennelmia, kotakehikoita ym.

Ilmeisesti poronhoitoon liittyviä rakennelmia, kotakehikoita ym.

Lätäsenonjoki ja sen varrella oleva Hirvasvuopion autiotupa idän suuntaan nähtynä.

Lätäsenonjoki ja sen varrella oleva Hirvasvuopion autiotupa idän suuntaan nähtynä.

Lätäseno ja Hirvasvuopion varaustupa.

Lätäseno ja Hirvasvuopion varaustupa.

Molemmat tuvat samassa kuvassa.

Molemmat tuvat samassa kuvassa.

Ensimmäinen väli lennettynä, aikaa meni reilun 60km lentoon 80 minuttia. Hanki ei kanna jalkamiestä yhtään, joten uralle jalkautuminen tuntui hyvältä.

Ensimmäinen väli lennettynä, aikaa meni reilun 60km lentoon 80 minuttia. Hanki ei kanna jalkamiestä yhtään, joten uralle jalkautuminen tuntui hyvältä.

Hirvasvuopion autiotupa.

Hirvasvuopion autiotupa.

Ekiä odotellessa tekaisin pastaa "survivalrepun" antimista.

Ekiä odotellessa tekaisin pastaa “survivalrepun” antimista.

Kuinka ollakkaan, paikalle tuli Kittilän miehet Kilpishallista ostamansa grillikylki paketin kanssa ja minäkin pääsin osille, kiitos siitä. Miehiä kovin kiinnosti kulkuneuvoni, joten otin heistä kuvan:)

Kuinka ollakkaan, paikalle tuli Kittilän miehet Kilpishallista ostamansa grillikylki paketin kanssa ja minäkin pääsin osille, kiitos siitä. Miehiä kovin kiinnosti kulkuneuvoni, joten otin heistä kuvan:)

Kämppä Lätäsenolta nähtynä.

Kämppä Lätäsenolta nähtynä.

Ekiä kämpän seinustalla auringossa odotellessani, bongasin räystästipussa tämän taideteoksen.

Ekiä kämpän seinustalla auringossa odotellessani, bongasin räystästipussa tämän taideteoksen.

Kun Eki sitten saapui ja vähän ruokailtiin, niin jälkiruoaksi oli tällaista jäniksenpapanakeittoa, oli lumessa josta vettä sulateltiin:)

Kun Eki sitten saapui ja vähän ruokailtiin, niin jälkiruoaksi oli tällaista jäniksenpapanakeittoa, oli lumessa josta vettä sulateltiin:)

Puuhaeki hommissa:)

Puuhaeki hommissa:)

Karavaani aamulla valmiina siirtymään viereiselle jäälle starttaamaan matkaan. Päivällä tuuli tulisi kovenemaan, joten ei voi vetkutella lähdössä.

Karavaani aamulla valmiina siirtymään viereiselle jäälle starttaamaan matkaan. Päivällä tuuli tulisi kovenemaan, joten ei voi vetkutella lähdössä.

Starttia valmistellessa paikan ohitti tallainen yhdistelmä kyydissään rakennusjätteitä Munnikurkkion puretuista rajakämpistä.

Starttia valmistellessa paikan ohitti tallainen yhdistelmä kyydissään rakennusjätteitä Munnikurkkion puretuista rajakämpistä.

Tuuli oli jo aamusta ajoittain aika tuimaa ja käänteli suuntaansa taajaan. Startti täytyi lopulta tehdä tuosta kelkkauralta tuonne eteen päin ja takatuuleen.

Tuuli oli jo aamusta ajoittain aika tuimaa ja käänteli suuntaansa taajaan. Startti täytyi lopulta tehdä tuosta kelkkauralta tuonne eteen päin ja takatuuleen.

Etenin Lätäsenon vartta luoteeseen, lähellä Norjan rajaa.

Etenin Lätäsenon vartta luoteeseen, lähellä Norjan rajaa.

Torisenon ylittävä riippusilta.

Torisenon ylittävä riippusilta.

Munnikurkkion purkutyömaa Lätäsenon varressa. Alue on Naturaa, joten "ongelmajätteet" on kuskattava alueelta pois.

Munnikurkkion purkutyömaa Lätösenon varressa. Alue on Naturaa, joten “ongelmajätteet” on kuskattava alueelta pois.

Perustukset purettu ja viety pois, raudoitusraudat ym.

Perustukset purettu ja viety pois, raudoitusraudat ym.

Nyt otan suunnan suoraan etelää kohden Govagorsagiervarria kohti ja maasto alkaa kohota ylemmäksi.

Nyt otan suunnan suoraan etelää kohden Govagorsagiervarria kohti ja maasto alkaa kohota ylemmäksi.

Samalla kun nousen tunturiin, niin tuuli yltyy ylempänä. Kuvassa yksityisen, kenties poromiesten kämppä.

Samalla kun nousen tunturiin, niin tuuli yltyy ylempänä. Kuvassa yksityisen, kenties poromiesten kämppä.

Tuuli yltyikin niin kovaksi, että oli pakko laskeutua tuon vaivaiskoivun kupeelle tuulen puolelle, ettei tuuli veisi mennessään. Siiven kuoletus on aina kovassa tuulessa hieman hankalaa, joten teimme sen koivun kanssa yhteistyössä:))

Tuuli yltyikin niin kovaksi, että oli pakko laskeutua tuon vaivaiskoivun kupeelle tuulen puolelle, ettei tuuli veisi mennessään. Siiven kuoletus on aina kovassa tuulessa hieman hankalaa, joten teimme sen koivun kanssa yhteistyössä:))

Päätän tämän postauksen tuohon välilaskeutumiseen ja jatketaan seuraavalla kerralla näihin Termisjärven ja Saanan maisemiin. Näkemisiin!

Päätän tämän postauksen tuohon välilaskeutumiseen ja jatketaan seuraavalla kerralla näihin Termisjärven ja Saanan maisemiin. Näkemisiin!

Kilpisjärven Saana.

Kilpisjärven Saana.

Kommentit

  • Ahti

    Komiat on maisemat katteks käy!!

    • Urpo Upi Minkkinen

      Älä ole Ahti kateellinen, ne on siellä edelleen katsottavissa:) mutta komiat ovat.

  • muutarhuri

    Olipa upeita kuvia! Meikäläistä huimaa jo tikapuillakin… Upeaa, mutta varmasti kylymää kyytiä…

    • Urpo Upi Minkkinen

      Tikapuut on huterat, mutta siipi vie tasaisesti. Kyyti oli kylmää, mutta maisemat lämmitti:)

  • Reino

    Mahtavat Maisemat!

    • Urpo Upi Minkkinen

      Mahtavat ovat, mutta ootas kun päästään Haltin kulmille:)

  • Ulla

    Kävin pienlentokoneella Munnikurkkion rajavartioasemalla vuonna 1979. Söimme rautua ja asemalla oli pulska kissa nimeltä Mikko. Se oli kaunilla paikalla joen partaalla. Nyt se on siis purettu.

    • Urpo Upi Minkkinen

      Purettu on, mutta yksi pieni rakennus on pystyssä, saunako lie? Tosin kait sekin puretaan kun on natura-aluetta?
      Mikkoa ei näkynyt:)

      • Ulla

        Sauna taitaa olla. Sinne vartiolle ei ollut lainkaan tietä silloin 70- luvulla. Kaikki kuljetettiin sulan maan aikaan ilmateitse.

  • Hanski

    Hienoa Upi ja Eki!

    • Urpo Upi Minkkinen

      Tiedät Hanski hyvin minkälaista retkeileminen tuolla on, Kaldoaivin reissumme perusteella.

  • kittilän miähet

    Tervehdys upi.
    Ja morot ekillekkin (sivuutimma siut kelkoilla )
    Juu kyllä ei ole kuume lento vatkaimeen laskenu.
    Olen kattonu kaikki juutuuppi vireosi ja intternettosen maailmaa tutkinu,että nyt jo top kolmosessa hankinta listalla paramoottori trike.
    Kuljekkoos vielä lapisa vai häätyykö tulla viitasaarelle ?
    Meinaan kyytiin tarttis kerran päästä ennen oman ostoa.jos housut pysyy lennon ajan puhtaana (sisäpuolelta) nii vatkain meille hommataan.
    Vaimo riepu jo myös inoissaan asiasta,siis lentämisestä.housujeni sisäpuoli vähempi kiinnostelee : ).
    No hyvää liitoa kuiten ja kiitos vielä
    Terv anatooli

    • Urpo Upi Minkkinen

      Ensinnä täytyy todeta että olet ehkä liian usein kajonnut siihen grillikyljykseen??, sillä minun triken matkustajan max paino on 80kg.
      Mutta jos havaintoni on väärä painosi suhteen, tervetuloa tänne keskiseen suomeen niin kyyti järjestyy. Itse tulen taas syksyllä ruskan aikaan niille teidän kulmille, joten silloinkin lento onnistuu, jos kelit on suopeat. Noiden housujen suhteen ei mitään ongelmaa, kun on keksitty nuo vaipat:))
      Hyvää kevättä ja vaimolle terveisä kun ymmärtää hyvän päälle:)

  • anatooli

    Jo vain,on se lentäjän silmä harjaantunut ja oikein näki ,,,,että krillikylki on vienyt painonhallinnassa vallan.
    Että kyytiin pääsy haaveet joudun unehuttaman.
    Onkos se niin että vaikka norsulta lainaisi sare takkia sekä ferrarin moottoria ja sen kanssa liitoon yrittäisi niin minä +90kg ja vaimo noin 50kg niin painoa liikaa ?
    Eli onko ainua mahollisuus liihottaa ilmassa se että kiinteä naru inttersitin junan perään kolari -helssinki väliä ?
    Toppaahan se kait jyvaskylässä,että saapi jaloitella.

    Häätyy alkaa tutkii tuota yksin lentoa sitten kax paikkaisella.
    Juu olet terve tullut näille selkosille ruskaretken suunitelmissasi.
    Ollaanpa kuulolla.

    • Urpo Upi Minkkinen

      Älä ole murheellinen, sinun ja vaimosi yhteispaino ei ole liikaa tuollaiselle trikelle, kuin minulla on. Painorajat riippuu siiven koosta ja triken rakenteesta. Minulla triken matkustajien yhteenlaskettu max on 160kg. Joten voit hyvin lentää yksin ja vaikka kaksin kunhan vaan välineet on oikein mitoitetut.

  • Risto

    Hienoja kuvia! Olin huhtikuussa ahkiovaelluksella Kilpisjärveltä Hettaan. 10.4. Hirvasvuopiolta jonkin aikaa hiihdettyäni pidin taukoa kelkkauran varressa, kun kuulin ja näin lentolaitteesi lähestyvän. Näky oli pysäyttävä kuin elokuvasta MadMax.

    • Urpo Upi Minkkinen

      Kiitos kommentista. Täytyi katsella pari traileria että pääsin jyvälle minkälaista meininkiä MadMax elokuvissa. Toisin paikoin näytti hieman vauhdikkaammalta, kuin minun lentely:)) Hämärästi muistan missä olit reitin varressa, mutta ei tullut kuvaa otettua. Hyviä vaelluksia vastakin sinulle! PS: kelit oli silloin superia!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*