Kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo

Rinteen hallituksen raidepäätökset ovat pettymys Keski-Suomelle

Rinteen vasemmistohallituksen eiliset päätökset suurten raidehankkeiden kehittämisestä ja niiden rahoittamisesta ovat Keski-Suomelle pettymys. Kauan kaivattua suunnittelurahaa Jyväskylä-Tampere kaksoisraiteelle ei saatu ja sen myötä haave entistä nopeammista yhteyksistä Tampereelle ja Helsinkiin karkaa yhä kauemmaksi. Voikin sanoa tämän hallituksen tulevaisuusinvestointien olevan tässä suhteessa – tukevasti tulevaisuudessa.

Ainoa konkreettinen asia, josta on hyötyä Keski-Suomelle, on liikenne- ja viestintäministeriön esitys budjettiriiheen päärataan kytkeytyvien yhteysväylien nopeuttamisesta ja parantamisesta. Tähän sisältyy myös Tampere-Jyväskylä väli. Ja vaikka tästäkin vähästä on syytä iloita, senkin kanssa kannattaa olla realisti. Kyse on rutiiniparannuksista ja minimisuorituksesta. Asiantuntijoiden mukaan matka-aika Jyväskylästä Tampereelle ei näiden parannusten johdosta lyhene. Ei siis lyhene, vaikka hallituspuolueiden edustajat varmasti yrittävät maalata tässä mustaa valkoiseksi.

Näitä tosiasioita vasten maakunnan hallituspuolueiden yllättävää riehakkuutta tehdystä päätöksestä on vaikea ymmärtää. Yhden jos toisenkin puolueen vaalien alla antamat raidelupaukset keskisuomalaisille odotuttavat edelleen toteutumistaan ja työ meille tärkeän kaksoisraiteen toteuttamiseksi on pahasti kesken.

Ja mikä pahinta, vaikeuskerroin tässä lisääntyy. Eilisessä liikenneministeri Marinin tiedotustilaisuudessa Keski-Suomen kannalta ikävä tieto oli mm. se, että Päärataa koskevan Suomi-rata-hankeyhtiön kuvattiin koskevan vain Helsinki – Tampere yhteysväliä, mukaan lukien uusi ns. lentorata. Jos tämä pitää paikkansa tarkoittaa se sitä, että Jyväskylä-Tampere kaksoisraiteen edellyttämä yleissuunnittelu (kustannusarvio n. 10 M€) ei olisi tässä paketissa mukana.

Rinteen hallituksen toiminta raidehankkeissa kuten muissakin päätöksissä tuntuukin olevan asioiden selittely parhain päin ja pienten edistysaskeleiden paisuttelu. Tähän on jouduttu, kun erityisesti vasemmistopuolueissa vaalien alla tuli luvattua liikoja. Ikävä kyllä kansalaisten luottamukselle omiin päättäjiinsä nämä laimennetut vappusataset, koulutuksen kunnianpalautukset ja siirretyt hoitajamitoitukset eivät tee hyvää.

Kommentit

  • Jape

    Ihan turhaan Sinkku nillität. Kokoomus on ollut hallitusvastuussa yhtäjakoisesti vuodesta 2007 alkaen 2019 kevääseen saakka ja pääministeripuolueenakin v. 2011-2015. Eipä näkynyt investointeja keksoisraiteisiin tai mihinkään muuhunkaan.

  • Luksan Kalle

    Niin. Helsingistä katsoenhan Suomi loppuu Tampereelle.Johan sen Simo Frangen moneen kertaan on tositanut. “Lähden tästä Tampereelle”!
    Aivan sama, kuin puolestaan keskisuomalaisen jutussa tästä aisasta. Ei halaistua sanaa Saarijärvi – Haapajärviradasta. Se kun sijaitsee Jyväskylästä katsoen maakunnan peräkylillä ja kuljettelee enimmäkseen vain risuja Äänekosken sellutehtaalle ja eihän sillä radalla kulje edes ihmisiä. Miten kulkisi, kun ratayhteyttä pohjoiseen ei tätä kautta ole,

  • Priha

    Miten on mahdollista, että Wallinheimo inisee ja kritisoi, kun ei pojat hoida asiaa. Hän itse käy veronmaksajienrahoilla viikoittain Helsingissä. Eikö asiasta tulisi puhua siellä, eikä Keski-Suomen paikallislehden sivuilla.

  • Näin se menee

    Japelle tiedoksi, että Kataisen hallitus antoi Keski-Suomeen liikenneinfrarahoja 170 miljoonaa ja Sipilän hallitus 140 miljoonaa. Rinteen hallitus on antanut tähän mennessä Keski-Suomeen 5 miljoonaa, kohteena oli rata jota käytetään kerran päivässä eli Saarijärvi-Haapajärvi rata.

  • Forward!

    Voi kamalaa, hallitus ei tee sadassa päivässä sitä mitä Kokoomus on saanut yrittää jo vuosikymmenet.
    Keski-Suomessa on näihin aikoihin asti ollut huono onni kansanedustajien valinnoissa, ja heikointa se on ollut juuri kykypuolueessa!

    Virkkunen tosin valittiin ministeriksikin, mutta hyödyt maakunnalle jäivät samaan soikeaan nollaan kuin muillakin.

    Sanna Marinilta voi jotain Jyväskylän suuntaan odottaakin?

    Tampereen aikaisempi pormestari Timo P. Nieminen (kok) ymmärsi ysitien suunnan aina Petroskoihin asti, mutta silloinen Jyväskylän kaupunginjohtaja (kok) halusi tukea vain kuihtuvaa lentoliikennettä ja haahuili himmeliä Jämsästä Äänekoskelle hänen maailmansa loppui sinne?

  • Hilkka Rantala

    Haapajärvi-Saarijärvi -väli sai jo keväällä ensiavuksi 5 miljoonaa. Sillä korjataan radan rakenteita niin, että puutavarajunalla voi ajaa koko matkalla 4o km/h vauhtia. Saarijärveltähän posotellaan Äänekoskella jo 80km/h vauhtia.
    Esimerkiksi Kannonkoskella Kämärin koulun kohdalla on uusittu palkkien lisäksi mm. tasoristeyksen hälytyslaitteita ja parannettu liikenneturvallisuutta risteävää tietä korottamalla.
    Toiveissa on, että joskus tälläkin radalla olisi henkilöliikennettä. Muutama vuosi sittenhän osuutta esitettiin jo purettavaksi.
    Asia kerrallaan ja pienin askelin. Tuskin kokoomuksellakaan olisi ollut ratahankkeisiin miljardeja laittaa. Eilen vasta Orpo valitti Uutisextrassa, että velkaa ei saa ottaa ja haukkui Rinteen hallituksen.

  • Hilkka Rantala

    Yksi akuuteista asioista olisi muuten tehdä pari pistoraidetta Äänekosken ja Suolahden väliselle rataosuudelle, että siihen saataisiin kiskobussi kulkemaan.
    Nelostien remontti tekee työmatkalaisten elämästä pirullista (näin minulle on kerrottu). Äänekoskelta olisi helppo loikata junaan ja körötellä töihin Jyväskylään. Siellä päässä voisi joku kimppakyytitaksi sirotella ihmiset työpaikoilleen, jos ei kävelemällä pääse.
    Ongelmana on nyt se, että puutavara- ja sellujunia kulkee niin paljon, että matkustajajunia ei mahdu, vaikka niitä Bernerkin (muistaakseni hän) lupaili. (Tämän kertoi VR.n ihminen.)
    Muutamaan pistoraiteeseen ei varmaan valtion talous kaatuisi. Hiilipäästöt kyllä vähenisivät.

  • Hemmo

    Liian kevyitä kansanedustajia ollut kautta aikojen keskisuomessa: pekkarista, tuupaista, wallinheimoa, aaltoa ja kumpp. Hävitty aina tierahoissa, valtion virastoja hävitty muualle, kateellisia ollaan pohjanmaallle ja savoon päin. Heillä mm tiet kunnossa, hätäkeskukset, pääpoliisiasemat toisin kuin keskisuomessa. Jatketaan tieurien paikkausta….

  • Kylänraitilta

    ??? Siis eikös budjettiesityksessä nimenomaan ole Tre – Jkl tuppukyläradan toisen raiteen suunnittelurahaa mukana? Eihän radasta voi mitään budjettiesitystä tehdä ennen kuin suunnitelman perusteella voi tehdä investointiehdotuksen ja sittemmin lähettää tarjouspyyntöjä. Sinänsä näiden tunnin ratojen mankuaminen on ihan järjestöntä rahanpolttoa – nykyiset Tku-Hel ja Tre-Hel nopeudet riittävät. Poltetaan vaan pk-seudulla koko Suomen kaikki rahat. Mikään ei riitä ikinä kun kyseessä on Helsingin seudun kulutusjuhlan jatkaminen.

  • Timo Määttä

    Kaksoisraide on vuosikymmenten investointi.
    Poispäin vievää junaa tärkeämpi olisi saada aikataulut niin, että työmatkaliikenne Jyväskylän ja seutukaupunkien (Keuruu, Jämsä, Äänekoski, Saarijärvi) välillä olisi luontevaa.
    Helsinki ja Tampere kehittyy raiteiden varaan, noustaan mekin raiteille.
    #ilmastonmuutos

  • Riku

    Hilkka Rantala: Olen täysin samaa mieltä tuosta Äänekosken radan henkilöliikenteestä ja siitä, että liikennöinti pitäisi saada käyntiin mahdollisimman pian. Jostain luin, että pelkästään matkustajalaitureiden kustannus olisi sadan miljoonan euron luokkaa mitä en voi uskoa.

  • Riku

    Timo Määttä: Tuo kaksoisraide osuudelle Jyväskylä-Orivesi olisi todellakin saatava toteutettua seuraavan kymmenen vuoden aikana mutta jotenkin en usko siihen, että paikalliset kansanedustajat saisivat ajettua asiaa lävitse. Kaksoisraide olisi pitänyt toteuttaa jo Jyväskylä-Tampere rataosan sähköistyksen yhteydessä vuonna 1994 eikä niin, että kaksoisraide olisi valmis joskus 2030-2040 lukujen välillä.

  • Riku

    Ja kansanedustaja Wallinheimolle tiedoksi se, että paikallisten raideliikenteen työntekijöiden keskuudessa on keskusteltu kansanedustajien ja ministereiden hyysäämisen lopettamisesta veronmaksajien kustannuksella. Paljon olen kuullut kommentteja siitä, että kansanedustajat tai ministerit eivät kuulu esim. ekstraluokkaan vaan heidän pitäisi matkustaa tavallisessa turistiluokassa.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*