Kansanedustaja Joonas Könttä

Keski-Suomelle tärkeitä elinvoima-investointeja

Hallituksen tuore lisätalousarvio luo koko maahan tärkeää elinvoimaa ja kasvun eväitä koronaviruksen runteleman taloutemme keskelle. Valtiovarainministeri Katri Kulmunin (kesk.) laatima elvytyspaketti on selkeä valinta kohti uutta kasvua, jota sietää kehua. Myös Keski-Suomi pääsee tästä elinvoimapaketista osalliseksi.

Maakuntamme saavutettavuus paranee merkittävästi, kun maamme valtaväylä VT4:n tieosuutta Joutsa-Hartola parannetaan 26:lla miljoonalla eurolla. Tämä raskaasti liikennöity nelostien pätkä on yksi niistä pullonkauloista, joiden parantamista on saanut odottaa liian kauan. Onneksi ei enää. Kova työ palkitaan ja maakuntamme saa kaivattuja täsmäinvestointeja. 

Täytyy myös olla tyytyväinen siitä, että koko maahan lisätään kolmekymmentä miljoonaa euroa uutta asfaltointirahaa. Tästä potista riittää myös Keski-Suomeen, jolla korjaamme heikentyneen tiestömme kuntoa. Tiestömme korjausvelka on mittava, mutta jokainen parannettu kilometri lisää elinvoimaa ja luo uusia kasvun ja työn mahdollisuuksia, sekä helpottaa jokaisen meidän arkea.

Korkeakoulujen aloituspaikkojen lisääminen tukee osaamistason nostoa ja luo uskoa tulevaisuuteen. Tavoitteena on 4800 uutta aloituspaikkaa koko maahan. Tämä on tärkeää erityisesti nuorille. Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu tulevat hyötymään tästä erityisesti. Vahvistamme Jyväskylän profiilia koulutuskaupunkina edelleen, joka lisää koko seudun vetovoimaa. Panostukset koulutukseen ja tutkimukseen ovat investointeja tulevaisuuteen.

Keski-Suomen tulevaisuus on haastava siinä missä koko Suomen. Olemme ottaneet kovia iskuja koronaviruksen myötä tehden kaikkemme suomalaisten terveyden turvaamiseksi. Elinkeinoelämä on tästä kärsinyt merkittävästi – erityisesti matkailu- ja ravintola-ala. Hallitus on luonut tukimekanismeja, mutta mitkään tukipaketit eivät riitä, jos yrittäjät ja yritykset eivät pääse harjoittamaan elinkeinoaan. Irtisanomisilta ja konkursseilta ei voi välttyä. Siksi onkin tärkeää, että autamme mahdollisimman montaa yrittäjää ja yritystä, mahdollistamme uuden kasvun ja työn, sekä joustamme yhdessä tämän vaikean ajan yli. 

Jyvässeutu on saanut lyhyen ajan sisään useita ikäviä uutisia. UPM:n Säynätsalon vaneritehtaan ja Dinex Finlandin katalysaattoritehtaan sulkemisten myötä liki 300 työpaikkaa häviää. Menetys on valtaisa ja tarvitsemme nopeita toimia, jotta mahdollisimman moni löytää uutta työtä. Siksi jokainen kasvua lisäävä investointi on kultaakin kalliimpaa Keski-Suomelle. 

Tulevaisuudessa on vaikutettava paitsi Keski-Suomen puolesta, myös helpotettava elinkeinotoimintaa turhien sääntöjen ja byrokratian vähentämiseksi. Tarvitsemme rohkeita kasvunhaluisia yrittäjiä nyt enemmän kuin koskaan. Tätä varten meidän on tehtävä Suomesta entistä parempi maa yrittää ja menestyä meille kaikille.

Kommentit (7 kpl)

  • Gimma ja Wallet

    Nelostielle moottoritietä pykätään täyttä päätä. hyvä niin. Lisärahaa tarvittaneen, jos ei pysy budjetissa.

    Mutta sen jälkeen, olisiko seuraavana hankkeena vuorossa jo Ruokkeen ohitustie?

  • Näin on

    Niinpä, Keski-Suomen puolelle ei tullut yhtään infrahanketta, ei edes ohituskaistoja Äänekoskelta Pihtiputaalle, ei edes rahaa moottoritien jatkamiseksi Hirvaskankaalle, ei edes Jyväskylän teatterin peruskorjauksee, ei edes ysitien parantamiseen eli hyvinkö meni? Keski-Suomi taisi olla ainut maakunta, joka ei saanut infrarahaa. Hyvin on valvottu meidän etua.

  • Joonas Könttä

    Joutsa-Hartola -tieosuuden parantaminen on ollut maakuntaliittomme kärkitavoitteita jo vuosia ja sen on allekirjoittanut ihan jokainen maakuntamme kansanedustaja. Kyseisen osuuden merkitys Keski-Suomen saavutettavuudelle on erittäin tärkeä ja hieno asia maakuntamme kannalta.

  • Näin on

    Keski-Suomen liiton hallitusohjelman 2019-2022 tavoitteissa ei puhuta mitään Oravakivi-Hartola tievälistä eli sei ei ole ollut vuosia listoilla. Tarkkuutta lausuntoihin. Miten kommentoit sitä, että Keski-Suomessa ei aloiteta yhtään infrakohdetta tämän lisätalousarvion kautta? Onko muita maakuntia, joissa ei ole yhtään kohdetta?

    http://keskisuomi.info/vaikuttamissuunnitelma/hallitusohjelmatavoitteet/

  • Joonas Könttä

    Useissa eri yhteyksissä ko -tieyhteyden parantamisen tärkeys on ollut maakuntaliiton esiinnostama. Viimeksi maakuntaliiton ja maakunnan kansanedustajien yhteiskokouksessa. Maakunnan saavutettavuus on kannaltamme keskeistä. Asfaltointirahan kautta aloitetaan useita parannuskohteita, ELY-keskus valikoi kohteet. Jyväskylän tuleva MAL-sopimus lisää yhteishankkeita valtion kanssa.

  • Ninja

    Nice article

  • kale

    Good thing to know.

    Moolah

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*