Lääkkeelliset hoidot ovat maailmanlaajuisesti toistaiseksi eniten käytetty hoitomuoto migreeniin. Vaikka lääkkeellinen hoito on usein tehotonta ja sisältää lukemattoman määrän sivuvaikutuksia ja haittavaikutuksia, sitä pidetään ”hyvänä” ja helppona vaihtoehtona migreenin hoitoon. Keskustelin asiasta neuropäänsäryn manuaalisen hoidon asiantuntijan Jyrki Mäkelän kanssa.
Mistä apu kohtaukseen?
Lääkkeiden teho parhaimmillaan pureutuu migreenin aiheuttamaan oireeseen, kipuun, lieventävästi. Monesti lääke vain lykkää kohtausta tunneilla tai päivällä. Kohtaus tulee usein silti jossain vaiheessa.
Manuaalisiin hoitomuotoihin eli lääkkeettömään, kuuluu mm. akupunktio. Jos on hyvinkin taitava akupunktiohoitaja, voit saada migreeniä lieventävää apua. Mutta akupunktion ongelmana on se, että hoito ei pääse pureutumaan migreenin alkujuurille, sinne missä ongelma on. Tosi hyvä akupunktio voi olla avustava hoitomuoto migreenin hoidossa.
Moni mainostaa hoitavansa migreeniä, vaikka ei ole edes kunnollista tietoa taudin kuvasta. Tällöin mennään metsään ja pahasti. Tieto taudista ja siitä mitä se aiheuttaa keholle auttaa migreenin hoidossa. Ymmärretään syy ja yhteys.
-Provosoivasti sanottu, mutta sama asia on se, että jos minulla on kariesta hampaassa ja siihen hoidoksi annettaisiin peukalon hierontaa. Yleisesti ottaen näin hukassa ollaan migreenin hoidossa, kertoo Mäkelä.
Osteopatia on myös manuaalinen hoitomuoto, jonka tarkoituksena on kehon rakenteellisten ja toiminnallisten häiriö- ja kiputilojen tutkiminen, hoito ja ennaltaehkäisy. Osteopaatti on erikoistunut käyttämään mm. nivelten artikulaatio- ja manipulaatiotekniikoita sekä pehmytkudostekniikoita. Tyypillisimpiä osteopaatin hoitamia vaivoja ovat erilaiset nivelkivut, iskiasvaivat, päänsäryt ja huimaus.
Moni osteopaatti hoitaa migreeniä kautta rantain, koska sielläkään ei mennä ongelman ytimeen. Pureudutaan vain oheis ongelmiin mitä migreeni aiheuttaa.
Blue Bear -migreeniklinikalla käytettävä manuaalinen Migraine Rapid® menetelmä vaikuttaa migreenin alkujuuriin eli aivoihin josta kaikki on lähtöisin. Manuaalisia hoitoja on kehitetty kaikkiaan kolme. Näiden hoitojen kehitys lähti aikoinaan Mäkelän omasta tarpeesta ja siitä, että hän ei halunnut missään nimessä käyttää kipuihin lääkkeitä.
-En usko lääkkeisiin ja niiden jatkuva käyttäminen ei ole järkevää, sanoo Mäkelä. Ne ovat terveydelle vaarallisia.
Hänellä on kova halu ja tahto kehittää asioita, joten tämän hoitomuodon kehittäminen on ollut hyvin luontevaa.
-Pitkä on ollut tie, mutta se on kannattanut, selventää Mäkelä.
Migreenin hoito Migraine Rapid® menetelmällä on toimenpiteenä miellyttävä. Hoidon fysiologinen vaikutus on rauhoittava. Fysiologisen vaikutuksensa vuoksi useimmat vaipuvat hoidon aikana unitilaan tai unen ja valvetilan rajamaille. Hoitaja antaa manuaalisesti hermoston kautta rauhoittavaa käskyä aivoille, jonka seurauksena aivot alkavat antaa puolestaan pään aluetta rauhoittavaa käskyä. Sivutuotteena myös muu elimistö alkaa rentoutumaan. Johtuen hoidon fysiologisista vaikutuksista, migreenin tuottamiin muihin ongelmiin päästään nopeammin käsiksi kuin muilla tunnetuilla menetelmillä.
Migraine Rapid® hoito on kehitetty ja testattu 22 vuoden vuoden aikana huippuunsa. Siksi migreeniklinikka antaa akuutin migreenin hoidolle vielä lisätakuun. Mikäli kohtaus ei ole loppunut 10 minuutin kuluessa hoidon aloittamisesta, he eivät veloita hoidostasi mitään.
Eli hoidon teho on standardi, akuutin migreenin hoidossa on takuu ja asiakastyytyväisyys.
Lääkehoito vs manuaalinen
Lääkkeinä voidaan migreenin hoidossa käyttää pillereitä, sumutteita, veteen sekoitettavia lääkkeitä ja lääkärin antama injektioita. Näiden fysiologinen vaikutus on heikko ja lyhytaikainen. Riskitekijät ovat suuret. Kun taas manuaalisessa hoidossa vakavia haittavaikutuksia ei ole ollenkaan. Kun hoito on tehty hyvin, hoito on lisäksi miellyttävän tuntuinen ja tehokas.
-Manuaalisesta hoidosta olemme saaneet fantastisia asiakaskokemuksia, kertoo Mäkelä.
Mäkelä sanoo haluavansa vielä mennä asiassa pidemmälle. Ja tehdä hoidosta vieläkin tehokkaampaa, miellyttävämpää ja kokea uusia onnistumisia.
Kroonisen migreenin hoitaminen on ihan erilaista. Se on tautina haastavin. Silloin ihminen täytyy hoitaa laaja-alaisemmin, päästä varpaisiin. Keho ja hermosto on rasittunut. Tässä on haastetta hoitajille. Pelkästään tauti itse aiheuttaa lisää ongelmia jatkuvien kohtausten vuoksi, mutta myös taustalla olevat muut mahdolliset sairaudet on otettava huomioon. Täytyy tietää mitä pitää hoitaa, missä järjestyksessä ja kuka hoitaa mitäkin.
-Taannoin asiakkaallani oli sellainen tilanne, että hänellä oli migreenin ohella myös runsaasti tuki- ja liikuntaelin alueen ongelmia. Hänet hoidettiin jalkapohjista päälakea myöten, sanoi Mäkelä. Hänen lihaksistossa oli jännityksiä ja tukkoisuutta. Isoja ongelmia ja paljon hoitamista. Ja migreeniä esiintyi tasaisen tappavaan tahtiin.
Manuaalisessa hoidossa piilee mahdollisuus neuropäänsäryn hoidon suureen mullistamiseen. Lääketehtailla on rahaa, mutta sillä ei pitkälle päästä loppujen lopuksi pitkälle. Manuaalinen hoito tulee pyyhkimään muilla hoidolla kuin moppi lattiaa. Manuaalisella hoidolla on etumatkaa niin laadussa kuin tehokkuudessakin. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin ja kehittää toimintaa. Migreeni on tautina vahvasti perinnöllinen, joten asiakkaat eivät lopu kesken. Uusia syntyy koko ajan. Hoitoa kehitetään jatkuvasti lisää. Rapidin osalta on menossa neljäs kehitysvaihe sitten hoidon markkinoille tuonnin.
Onko havaittavissa asenneongelma?
Hyvän ammattilaisen erottaa muista, että ymmärtää taudin kuvan ja kuuntelee asiakasta. Tutkimalla ja selvittämällä mistä mikäkin johtuu. Osaa nähdä ja lukea oireita ja osaa suunnitella oikeanlaisen hoidon. Manuaalisen hoidon ammattilaisella on tietty osaaminen kehon tutkimisesta ja hyvä analysointi kyky.
Lääkäreiden lähestyminen on usein pielessä ja liian usein törmää asenneongelmiin. Taudinkuvan ymmärtämättömyyden lisäksi ei kuunnella asiakasta joka tietää ja tuntee kehonsa parhaiten.
-Monet asiakkaamme ovat purskahtaneet vastaanotolla itkuun vain sen takia, kun heitä on vihdoinkin kuunneltu ja otettu kivut tosissaan, sanoo Mäkelä. Asiakkaat ovat kertoneet, kuinka heitä ei olla aiemmin uskottu eikä hoideta oikein.
Joku täällä mättää ja pahasti. Olisiko aika ryhtyä toimiin ja uskoa ja kuunnella mitä asiakkailla on sanottavaa.