Arto Lampila

TE-palvelut: Asiointi omalla vastuulla?

22.2.2019 eräs työtön tuli valituksi TE-palveluiden yhteistyössä oppilaitosten kanssa järjestämään työvoimakoulutukseen. Tämä oli hyvä uutinen – olihan koulutukseen ollut yli 70 hakijaa, joista vain 15 pääsi mukaan. Neljän kuukauden mittainen koulutus alkaisi maaliskuun alussa. Paria päivää myöhemmin työnhakija sai vielä parempia uutisia: Hänelle tarjottiin puolen vuoden mittaista määräaikaista työsopimusta huhtikuun alusta alkaen.  Nämä kaksi menevät kuitenkin ristiin – työvoimakoulutuksessa ehtisi olla mukana vain kuukauden ennen töiden alkua. Työllistyminen on tietenkin hyväksyttävä syy jättää koulutus kesken, mutta kaikkien kannalta vaikuttaisi huonolta ajatukselta, että hän osallistuisi kuukauden ajan koulutukseen, jota ei voisi käydä loppuun – ja veisi siten paikan joltakulta toiselta.

Mutta koska hänelle on jo aiemmin tullut hankaluuksia epäselvyyksistä TE-palveluiden kanssa, päättää hän varmistaa työkkäristä miten asian kanssa tulisi toimia: Voiko koulutuksen perua ja vapauttaa paikan – vai kannattaako käydä istumassa pari viikkoa ja sitten lähteä töihin. TE-palveluiden asiantuntija lupasi selvittää asiaa – ja soitti myöhemmin takaisin kertoakseen, että koulutuksen voi perua. Tämä on kirjattu myös työkkärin omaan järjestelmään ”27.2.2019: Kerrottu, että voi perua koulutukseen osallistumisen kokoaikatyön aloituksen vuoksi.” Ja näinhän hän sitten tekikin. Tässä vaiheessa harva lukija tuskin yllättyy, että kaikesta huolimatta lopputulemana oli hieman reilun kuukauden karenssi helmikuun viimeiseltä viikolta työsuhteen alkuun saakka. Asia ei toki ole vielä lopullisesti ratkennut – vaan pyörii jossain vakuutusoikeuden rattaissa oletettavasti vielä pitkälle vuoden 2021 puolelle.

Oire isommasta ongelmasta?

Tämä on toki vain yksi monista näihin palveluihin liittyvistä negatiivisista asiakaskokemuksista, joista olen kuullut – eikä lähellekään vakavin, hakija menetti vain n. viiden viikon ansiosidonnaisen – mutta alleviivaa erinomaisesti niitä haasteita joita tukijärjestelmäämme liittyy.

  1. Taas olisi kannattanut olla tekemättä mitään
    • Työnhakija oma-aloitteisesti hakeutui koulutukseen, loppujen lopuksi tämä aktiivisuus maksoi hänelle 1400 euroa.
  2. Järjestelmä on aivan liian monimutkainen
    • Jos työkseen asiakkaita neuvova asiantuntija, erikseen selvitettyään vastausta kysymykseen, ei siltikään saa neuvottua asiakasta oikein on järjestelmä yksiselitteisesti liian monimutkainen.

Näiden kahden vaikutuksen yhdistelmänä syntyy selkeästi passivoiva kannustin: Tuet pahimmillaan kuukausiksi sotkevat virheliikkeet pelottavat. Ja vaikka toimisit kaikissa vaiheissa juuri TE-palveluiden neuvomalla tavalla, saatat silti mokata. Samoin esimerkiksi lyhyiden pätkähommien vastaanottaminen saattaa sotkea tukikuviot kuukausiksi – jolloin vaikka mitään ei menisikään pieleen ja käteen jäisi hieman enemmän rahaa homma ei houkuttele koska tukien kanssa säätäminen, viivästyvät maksatukset yms. vaikeuttavat arkea.

Miten tästä eteenpäin?

Järjestelmää on syytä virtaviivaistaa selkeästi: Nykyinen lokeroiminen opiskelijoihin, työttömiin, työssäkäyviin jne. aiheuttaa väliinputoamisia ja epäreiluja tilanteita. Järjestelmän solmuihin rimpuilemaan jättävän turvaverkon sijaan tarvitsemme trampoliinin, joka heittää ylöspäin ja antaa tilaa toimia.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*