Ulkoviitasaarelainen

Välähdyksiä Euroopasta

Tulipahan ensimmäistä kertaa ajeltua nykykodista eteläisestä Portugalista halki Euroopan viisi päivää ja 3400 kilometriä Travemundeen. Tätä kirjoitettaessa istun Finnlady-laivassa matkalla Helsinkiin ja on hyvää aikaa pistää ylös, mitä tuolta Euroopasta jäi päällimmäisenä mieleen.
Kun olen etänä seurannut nykyisten ja entisten viitasaarelaisten ihastelua torin ”aivan ihanasta ja upeasta maisemasta”, niin kyllä on pakko sanoa, että vaikka kuinka sinivalkoisin siivin yrittäisi katsoa, niin kyllähän koti-Suomen maisemat Keski-Euroopalle häviävät sata-nolla. Jos maailman luoja olisi tiputellut sopivia järviä eri puolille Eurooppaa, niin eipä maisema juuri voisi parantua. Vuoristoista, kumpuilevaa maisemaa, rinteet ja tasamaat täynnä vihreyttä, metsiä, viljelyksiä, hyvin hoidettua maaseutua. Erityisesti jäi mieleen Espanjan pohjoisosien uskomattomat jylhät, vuoristoiset maisemat. Eikä Keski-Ranskan tai Saksan maaseutu juurikaan jälkeen jäänyt. En tämän reissun jälkeen parhaalla tahdollanikaan voi esimerkiksi Pohjanmaan läpi ajaessani sanoa, että onpa kaunista….
Toinen silmiinpistävä seikka on tieverkoston erinomainen kunto. Me käytimme paljon moottoriteitä, joita pitkin pääsee niin halutessaan ajamaan läpi koko Euroopan, mutta myös paljon pikkuteitä läpi maaseudun ja kylien ja joka paikassa tiet olivat hyvässä kunnossa. Ymmärrän kyllä, että kun ei ole talvea eikä routaa eikä nastarenkaita, niin tieverkoston kunnossapito on helpompaa ja edullisempaa. Mutta sen vastapainoksi on pitänyt rakentaa tuhansia tunneleita ja siltoja, jotka vievät joko vuorten läpi tai laaksojen yli. Jäin kyllä vähän ihmettelemään, miten Euroopassa on ollut varaa tuollaisia teitä rakentaa, mutta korkean elintason Suomessa ei. Tietääkseni EU on täällä rahoittanut paljon tieverkostoa. Miksikähän me emme saa edes sen verran avustusta, että saisimme nelostien nelikaistaiseksi läpi Suomen? Pitäisiköhän sittenkin Suomessa ottaa käyttöön ne tiemaksut, joita me mm maksoimme tällä matkalla lähes 100 €, jotta tiet pysyisivät kunnossa?? Vai menisivätkö nuo tietullirahatkin jonkun eduskunnan valiokunnan seminaarimatkaan Karibialle tai johonkin muuhun epämääräiseen kohteeseen, kuten nyt näyttävät häviävän teiden ylläpitoon tarkoitetut auto- ja polttoaineverot?
Kuten arvata saattaa, liikenne varsinkin noilla moottoriteillä on hurjaa. Autoja riittää kaikille kaistoille loputtomiin. Espanjassa ja Ranskassa näköjään sentään yritetään noudattaa nopeusrajoituksia, mutta Saksassa ei. Autobaanoja lukuun ottamatta kun sielläkin rajoitukset ovat, mutta eipä niitä kukaan noudata. Jos erehdyt satasen alueella ajamaan sataa, niin olet tien tukkona kuten karavaanarit laulussa. Ja noilla kolmikaistaisilla baanoilla ei sinne kolmannelle kaistalle ole menemistä, näytti olevan varattu Mersuille, Audeille ja Bemareille, joita tunnetusti eivät rajoitukset koske. Ja oikean kaistan täyttävät tuhannet ja taas tuhannet rekat, joten se keskimmäinen kaista jää meille taviksille. Mutta kaikki lienevät systeemin hyvin oppineet, sillä homma kyllä sujuu. Ainoat ongelmat me koimme perjantaina, jolloin liikenne aika ajoin ruuhkaantui totaalisti, mutta se lienee saksalaisten arkipäivää. Todettava sekin kuitenkin on, että osataan sitä autoa ajaa muuallakin kun ralli-Suomessa.
Kiitollisuutta Suomen koulujärjestelmälle saimme kokea läpi koko matkan, kun helposti pärjäsimme koulussa opitulla englannilla ja saksalla ja osasimme jopa tapailla muutamia ranskan sanoja. Vaikka Keski-Euroopassa on kautta aikojen matkusteltu paljon ristiin rastiin ja olisi luullut, että vieraat kielet tarttuvat, niin ei. Ei sitten millään. Kun Portugalissa, Espanjassa tai Ranskassa astuu turistialueiden ulkopuolelle, niin eipä juuri löydy henkilöä, joka osaisi englantia. Ei edes isommissa kaupungeissa, ei hotelleissa, ei ravintolassa. Sormella pitää näyttää ruokalistasta mitä haluaa tai montako olutta haluaa. Lähetän siis kiitolliset terveiset koulujärjestelmämme perustajille ja ylläpitäjille ja entisille kieltenopettajilleni.
Hintataso Euroopassa näyttää menevän niin, että mitä pohjoisemmaksi tulet, sitä kalliimpaa on. Espanja on jo lievästi kalliimpaa kuin Portugali, Ranskassa hinnat suorastaan hyppäävät ylös ja Saksakin tuntuu meille nyt kalliilta. Suorastaan jo pelkäämme Suomeen tuloa. Kun Suomessa tilaa ravintolassa oluen, se maksaa saman kun olutkori tarjouksessa koti-Portimaossa. Tai kun käy vaikkapa ostoksilla marketissa, niin päivän ruokakassi maksaa saman kun viikon sapuskat Portugalissa. No toivottavasti Jorma saa kalaa…..meillä on kyllä kyytipojat mukana.
Se paljon puhuttu vapaa liikkuvuus EU:n sisällä kyllä toteutuu tuolla keskisessä Euroopassa. Ajele moottoritietä ja hups – yht`äkkiä huomaat päässeesi Espanjasta Ranskaan. Ei mitään kylttiä siitä, että maa vaihtuu puhumattakaan minkäänlaisten papereiden tarkastamisesta. Sen huomaat siitä, että opastuskylttien kieli vaihtuu. Ilmoitusta maan vaihtumisesta emme löytäneet myöskään Ranskan ja Saksan väliltä eikä sitä huomannut edes kylteistä, kun Ranskan itäosat ovat täysin saksankielisiä. Piti oikein kartasta tarkistaa, että onko tämä kylä nyt kumpaa maata. Mutta annas olla kun menet laivaan ja lähdet Suomeen niin nyt kyllä kysytään passia. Viimeksi meiltä on kysytty passia, kun joulukuussa lähdimme Suomesta. Kummallista…..
Tähän loppuun hatunnosto yhdelle ammattikunnalle, jota ei ole tullut noteerattua: oli viime yönä tilaisuus laivan yläkannelta seurata, kun porukka työnsi (siis työnsi) noita rekkojen täyspitkiä trailereita laivan kannelle. Uskomattoman tarkkaa touhua. Ensin työnnät trailerin pitkää ramppia pitkin ylöspäin, käännät sen pysähtymättä pienessä tilassa 180 astetta juuri ja juuri trailerin mentävään tilaan kerralla niin, että naapureihin jää rakoa sellaiset 10 senttiä!!! Meikäläiseltä menisi ikuisuus eikä sittenkään onnistuisi.

Kommentit (1 kpl)

  • Matti

    Niillä Saksan autobahnien 3-kaistaisilla osuuksilla ei ole nopeusrajoitusta ollenkaan yleisesti ottaen. Siksi ne Audit ja muut ajavat sen, mitä kulkevat (250 km / h). Jos jollakin tienpätkällä on nopeusrajoitus, on se liikennemerkein osoitettu. Nopeusrajoituksen päättymismerkki on aika huomaamaton.

    Terveisin: kesällä 2 x 4800 km :)

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*