Pyöräillen Pariisiin

Team Rynkeby -pyöräilijät kuluttavat tuhansia kaloreita päivittäin – Mukaan lähtee ”järkyttävä määrä” ruokaa

Moni on tullut kysyneeksi, kuinka paljon 33-henkinen pyöräilyporukka tarvitsee ruokaa 11 päivän ja 1500 kilometrin taipaleelle mukaan. Team Rynkeby Jyväskylä -joukkueen huoltopäällikköä Elina Kannista lainatakseni, aivan järkyttävä määrä!

Kahdeksasta kymmeneen tuntia kestävien pyöräilypäivien aikana jokainen pyöräilijä kuluttaa tuhansia kaloreita, joten laadukasta polttoainetta on oltava riittävästi. Toisaalta huoltotiimi on laskelmoinut ruokaa mukaan sen verran, mitä sitä arvioidaan menevän. Roskiin ruokaa ei aiota matkan päätteeksi heittää.

Täytyy muistaa, että vaikka me 33-polkijaa teemmekin varsinaisen fyysisen työn pyörillämme Jyväskylästä Pariisin, emme ikinä selviäisi siitä ilman korvaamatonta huoltotiimiämme. Meidän pyöräilijöiden lisäksi Team Rynkeby Jyväskylään kuuluu kahdeksan huoltohenkilöä, jotka paitsi turvaavat matkaamme maantiellä myös ruokkivat meidät pyöräilijät säännöllisin väliajoin.

Huoltotiimiä vetävä Elina kertoo, että mukaan pakattavat ruoat on pääsääntöisesti saatu lahjoituksina eri yrityksiltä. Joukkueemme on saanut lahjoituksena myös jonkin verran rahaa, jolla ruokavarastoa voidaan matkan varrella täydentää.

Autoon pakataan laatikkoittain ainakin vaaleaa ja tummaa leipää, vihanneksia, banaaneja, omenia, vesimeloneja, rahkaa, jugurtteja, mehuja, maitoa ja juustoa. Mukana on myös muun muassa kalaa, kanaa, pastaa, riisiä, pähkinöitä, energiapatukoita, kahvia ja mysliä. Näihin vielä päälle kaikki pienet lisukkeet salaantinkastikkeista mausteisiin sekä aterimista ruoanvalmistusvälineisiin.

Olemme saaneet mm. Fastilta valtavan määrän patukoita ja muita tuotteita reissua varten.

Ei tietenkään pidä unohtaa laajaa suklaa- ja sipsivalikoimaa, joka antaa mukavasti buustia pitkiin päiviin pyörän selässä.

Ruokaa ja tavaraa on lavottain yhteensä satoja kiloja! Onneksi käytössämme on neljä autoa: kuorma-auto, kaksi pakettiautoa ja henkilöauto.

Varsinaisen matkan aikana joukkueen takana ja edessä kulkevat huoltoautot varoittavat muuta liikennettä pyöräilijöistä. Kaksi muuta huolto-autoa kuskeineen ajavat reippaasti joukkueen edellä ja valmistelevat huoltotauot niin, että pyöräilijät pääsevät suoraan notkuvien ruokapöytien ääreen.

Pyöräilijöiden edessä ja takana kulkevat huoltoautot varoittavat muuta liikennettä kaksipyöräisistä.

Pitkien ajopäivien aikana on yleensä kolme huoltotaukoa, joista kaksi ovat pienempiä kahvitaukoja ja yksi pidempi lounasbreikki. Ilman meidän kahdeksaa rautaista huoltohenkilöä meidän olisi pitänyt huolehtia kaikesta tästä itse. Siispä julkinen kiitos taitaa olla paikallaan: kiitos Team Rynkeby Jyväskylän rautaisille huoltonaisille ja -miehille Elinalle, Marille, Johannalle, Samulle, Laurille, Paulille sekä kahdelle Jonille! Olette kultaa <3

Team Rynkeby Jyväskylän rautaisessa huoltotiimissä on Joni (vas. takana), Pauli, Lauri, Joni ja Samu sekä Elina (vas. edessä) ja Mari. Kuvasta puuttuu Johanna.

 

– Shahin

 

Kommentit (1 kpl)

  • Vieno

    Taitavat kirjoittajalla olla kalorit ja kilokalorit pahasti sekaisin. Niiden välillä on vissi ero, nimittäin tuhatkertainen ero.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*