Muu maa ja Mansikkaniemi

Moskovan murheita

Viime viikolla tuli Moskovan suunnalta jälleen lunta tupaan. Tai joku siellä ainakin pelkäsi että lunta tulee tupaan asti, kun oli liikkeellä lumiauralla.

Valitettavasti mies ajeli aurallaan hieman väärässä paikassa ja pikkuisen väärään aikaan, sillä Moskovan Vnukovon lentokentän kiitotiellä 06 oli samaan aikaan myös Falcon-merkkinen liikesuihkukone lentoonlähtöään suorittamassa.

Väärin ajoitetun ja sijoitetun lumiaurailun seuraukset pääsivät otsikoihin kautta Euroopan, sillä auraan törmättyään Falcon teki voltin ja päätyi lopulta selälleen ja ilmiliekkeihin. Koneen kolmihenkinen miehistö, kaksi lentäjää ja lentoemäntä, sekä matkustajana ollut öljy-yhtiön pääjohtaja saivat surmansa.

Traaginen tapaus, joka kosketti tavallista enemmän myös allekirjoittanutta, sillä tapaus on helppo aatella omalle kohalle. En onneksi ollut juuri tuona päivänä Vnukovossa (kollega oli), mutta työ vie tuolle samaiselle kiitotielle ja samanlaisiin olosuhteisiin hyvin usein.

Vnukovo on Moskovan liikeilmailun päälentokenttä ja siellä operoi useita kymmeniä, ellei jopa satoja bisnesjettejä päivittäin. Onnettomuushetkellä näkyvyys oli huono (joidenkin tietojen mukaan vain 350 m), eli lentäjien lienee ollut mahdoton havaita lumiauraa ajoissa.

Valokuvan perusteella näyttäisi, että kone on ollut jo nousemassa ilmaan, eli että sen nokka on ollut jo ilmassa, sillä koneen nokkateline on ehjä, mutta mahan alla on selkeä kulmikas painauma. Joidenkin tietojen mukaan lumiaura olisi osunut ensin oikeanpuolimmaiseen siipeen ja päälaskutelineeseen.

Oli miten oli, rumaa jälkeä syntyi. Tuommoinen tuntuu hyvin turhauttavalta kaiken sen huipputurvallisuuteen tähtäävän koulutuksen ja harjoittelun jälkeen.

B0ey830CAAA_nIs

Tästähän virisi sitten tietysti myös kaikenlaisia salaliittoteorioita: koska kyseessä oli öljy-yhtiön pomo, oli loogista epäillä, että kyseessä ei ollutkaan onnettomuus. Että taustalla olisikin ollut joku kolmikirjaimista lyhennettä nimenään kantava venäläinen valtiollinen organisaatio.

Sitten selvisi, että onnettomuudessa menehtynyt olikin Putinin hyvä ystävä. No, jos auramiehen olikin sitten palkannut jonkun toisen maan kolmikirjainlyhennettä nimenään kantava organisaatio?

Luultavasti kyse oli vain silkkasta huonosta tuurista – ainakin miehistön ja matkustajan osalta. Lumiaurakuskin taidoista ja tuurista lienee turha alkaa kommentoimaan.

 

Tekniikkafriikeille:

Falcon 50EX on ranskalaisen Dassaultin valmistama maksimissaan n. 18 tonnin painoinen kolmimoottorinen liikesuihkukone. Tyyppi edustaa jo melko vanhaa suunnittelua ja siihen saa maksimissaan 19 matkustajaa, tosin businessversiona siinä on yleensä huomattavasti vähemmän paikkoja. Kuten liikesuihkareilla yleensä, Falcon 50:nkin kuormasta suurin osa on polttoainetta ja sitä tarvitaankin, sillä koneella pystytään lentämään 6000 kilometriä yhdellä tankkauksella, nopeuden ollessa noin 850 km/h.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.

*